Modelo de proceso para la evaluación continua de la accesibilidad de sitios web

  1. Campoverde Molina, Milton Alfredo
Dirigida por:
  1. Llorenç Valverde García Director/a
  2. Sergio Luján Mora Director/a

Universidad de defensa: Universitat de les Illes Balears

Fecha de defensa: 12 de julio de 2022

Tribunal:
  1. José Ramón Hilera González Presidente
  2. Gabriel Fontanet Nadal Secretario/a
  3. Beatriz López Ibáñez Vocal

Tipo: Tesis

Resumen

La identitat i la imatge corporativa de les institucions educatives es presenten al món a través dels seus llocs web. En els seus llocs web, les institucions educatives publiquen la seva oferta acadèmica, la seva missió, la seva visió, els seus objectius acadèmics, els seus assoliments, els seus reglaments, les seves notícies i tota la labor que les institucions necessiten per a donar-se a conèixer a la societat. Per tant, els llocs web educatius han de complir les normes d’accessibilitat que permeten a les persones amb i sense discapacitats utilitzar la web. Tenint en compte que les persones amb discapacitat no són alienes a l’ús dels llocs web educatius, en molts casos, han d’enfrontar-se a noves barreres en lloc d’experimentar beneficis. D’aquí la importància de l’accessibilitat dels llocs web educatius. L’accessibilitat web significa que les persones amb alguna mena de discapacitat puguin fer ús de la web en les mateixes condicions que la resta de les persones sense discapacitat. Quan parlem d’accessibilitat web, ens referim a un disseny i desenvolupament web que permet a les persones amb discapacitat percebre, entendre, navegar i interactuar amb la Web. L’accessibilitat web també beneficia a altres persones, incloses les persones majors les capacitats de les quals han disminuït com a conseqüència de l’edat. A més, la Web s’ha convertit en un recurs essencial en l’activitat humana: l’educació, l’ocupació, el govern, el comerç, la salut, l’entreteniment i moltes altres coses es beneficien de la Web com a plataformes de comunicació i interacció. Tenint en compte l’anterior, l’objectiu d’aquesta tesi és proposar un model de procés perquè les organitzacions evaluen contínuament l’accessibilitat dels seus llocs web per a fer-los més accessibles. Aquesta tesi s’ha desenvolupat en tres etapas: caracterització del problema, estat de l’art i proposta del model de procés. En la caracterització del problema, els llocs web es van avaluar amb eines automàtiques en línia utilitzant les Pautes d’Accessibilitat al Contingut en la Web (WCAG) 2.0 amb nivells de conformitat A i AA i les WCAG 2.1 amb nivell de conformitat AAA. Els resultats van evidenciar que el major nombre d’errors d’accessibilitat es trobaren en els principis robust i perceptible. També, que els 1,353 llocs web i 463 documents electrònics analitzats tenien barreres d’accessibilitat. En aquesta etapa es van publicar set articles científics. XXV Resum En l’estudi de l’estat de la qüestió, es va determinar que els llocs web que van ser avaluats en els articles analitzats no eren accessibles. En aquesta etapa es van publicar tres articles de revisió sistemàtica de la literatura els principals resultats de la qual es presenten a continuació: 1. En 20 dels 25 treballs, els resultats mostren que l’accessibilitat dels llocs web s’avalua amb eines automàtiques; en 2 treballs, es va avaluar amb usuaris reals, i en els altres 3 treballs amb eines automàtiques, usuaris reals i experts. També s’observa que tots els llocs web educatius analitzats en els treballs necessiten corregir errors. 2. Els resultats presenten l’anàlisi i la síntesi de les avaluacions de 9,140 universitats de 67 països. Els recursos avaluats són 38,416 pàgines web, 91,421 vídeos de You- Tube i 28,395 documents PDF. L’avaluació utilitza mètodes manuals, mètodes amb eines automàtiques i una combinació de tots dos mètodes. La majoria dels llocs web es van avaluar utilitzant les normes ISO/IEC 40500:2012 i la Section 508. 3. Els resultats presenten experiments narrats de projectes o individus que busquen millorar l’aprenentatge col·laboratiu en l’àrea educativa. Les arquitectures de programari proposades no contemplen lleis o normes de qualitat per a l’accés universal. En la tercera i última etapa, es desenvolupa un model de procés per a l’avaluació contínua de l’accessibilitat de llocs web. El model de procés consta de quatre fases. La primera fase (Planejar) defineix el problema d’accessibilitat, la seva importància i les WCAG amb les quals s’avaluarà. També determina la situació actual dels llocs web, les possibles causes dels problemes d’accessibilitat, classifica els criteris d’èxit per principis, pautes i nivells de compliment per a desenvolupar el pla de solució i el pla d’acció. La segona fase (Fer) permet l’execució del pla d’acció per a corregir els problemes d’accessibilitat. En aquesta fase, hem de realitzar proves contínues amb eines d’avaluació automàtica, usuaris finals i experts per a corroborar que els canvis han fet efecte. La tercera fase (Verificar) ens permet mesurar el compliment i l’incompliment dels indicadors clau de rendiment (KPI) definits. En aquesta fase també es determinen els motius d’incompliment. La quarta i última fase (Actuar) documenta les solucions apreses per a incloure-les en futurs desenvolupaments. Aquesta recerca dóna com a resultat el model de procés per a l’avaluació contínua de l’accessibilitat web i la seva comprovació mitjançant un estudi de cas per a corroborar la seva funcionalitat i aplicabilitat.