Desarrollo de un modelo de investigación educativa basado en la Teoría Fundamentada Constructivista

  1. Sánchez Suricalday, Andrés 1
  2. Ana Belén García Varel 2
  3. Benjamín Castro Martín
  1. 1 Universidad de Alcala de Henares Centro Universitario Cardenal Cisneros
  2. 2 Universidad de Alcalá
    info

    Universidad de Alcalá

    Alcalá de Henares, España

    ROR https://ror.org/04pmn0e78

Zeitschrift:
Márgenes: Revista de Educación de la Universidad de Málaga

ISSN: 2695-2769

Datum der Publikation: 2022

Ausgabe: 3

Nummer: 2

Seiten: 117-136

Art: Artikel

DOI: 10.24310/MGNMAR.V3I2.13082 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Andere Publikationen in: Márgenes: Revista de Educación de la Universidad de Málaga

Zusammenfassung

This article reflects on the application of Constructivist Grounded Theory in educational research.  The aim is to offer a model of educational research based on Constructivist Grounded Theory that can be replicated in future research in the field. Firstly, the perspective on which the whole study is based is presented, emphasizing the quality criteria in qualitative research and how they should be taken into account when carrying out the research design. In this sense, concrete guidelines are offered for the implementation of each of the criteria for future lines of research.  The research carried out —and which serves as a practical example— focuses on studying the processes that accompany Primary Education teachers in the self-awareness of their methodological perspective and its implementation in the classroom. For this purpose, a research has been designed which consists of four stages, based on the postulates of Grounded Theory, which are the collection of information, the organization, the analysis of the data and, finally, the development of the theory. The whole process is supported by the qualitative analysis software (CADQAS) Atlas.ti. Subsequently, the results obtained are presented, through the network of categories that pivot on the methodological perspective of the teachers, and the discussion about them. Finally, we conclude by showing the value that Constructivist Grounded Theory brings to research in education and the future lines of research on which to continue working in the future.

Bibliographische Referenzen

  • Aguilar Gavira, S. y Barroso Osuna, J. (2015). La triangulación de datos como estrategia en investigación educativa. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 47, 73-88. http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2015.i47.05 DOI: https://doi.org/10.12795/pixelbit.2015.i47.05
  • Alarcón, A. A., Munera, L. y Montes, A. J. (2017). La Teoría Fundamentada en el Marco de la Investigación Educativa. Saber, Ciencia y Libertad, 12(1), 236-245. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2017v12n1.1475 DOI: https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2017v12n1.1475
  • Bedacarratx, V. (2021). Sujetos y afectos en la inserción al mundo profesional de la docencia. Ciencia y Educación, 5(2), 7-24. https://doi.org/10.22206/cyed.2021.v5i2.pp7-24 DOI: https://doi.org/10.22206/cyed.2021.v5i2.pp7-24
  • Bolívar, A. (2020). Entre los deseos y la realidad: La formación del profesorado y su acceso. Aula Magna 2.0. [Blog]. https://cuedespyd.hypotheses.org/7515
  • Charmaz, K. (2006). Constructing Grounded Theory (Introducing Qualitative Methods series). SAGE Publications Ltd.
  • Charmaz, K. (2016). The power of constructivist grounded theory for critical inquiry. Qualitative Inquiry, 23(1), 34-45. DOI: 10.1177/1077800416657105 DOI: https://doi.org/10.1177/1077800416657105
  • Charmaz, K. y Thornberg, R. (2020). The pursuit of quality in grounded theory. Qualitative Research in Psychology. DOI: 10.1080/14780887.2020.1780357 DOI: https://doi.org/10.1080/14780887.2020.1780357
  • Corbin, J. (2010). La investigación en la Teoría Fundamentada como medio para generar conocimiento profesional, en Bérnard Calva, S. (coord..) La Teoría Fundamentada: una metodología cualitativa (pp.13-54). Universidad Autónoma de Aguascalientes. https://bit.ly/3BsHCqi
  • Day, C. (2018). Educadores comprometidos. Narcea Ediciones.
  • Denzin, N. K. y Lincoln, Y. S. (1994) Introduction: Entering the Field of Qualitative Research, en Denzin, N. K. y Lincoln, Y. S. (eds.) Handbook of Qualitative Research, (pp-1-26). Sage.
  • Díaz Jiménez, R (2011). Trabajo Social y discapacidad intelectual en centros residenciales y de día en Andalucía. Aproximación desde la Teoría Fundamentada [Tesis Doctoral]. Universidad Pablo de Olavide. https://bit.ly/3zhPZDi
  • Eisner, E.W. (1998). El ojo ilustrado: indagación cualitativa y mejora de la práctica educativa. Paidós.
  • Estrada-Acuña, R.A., Arzuaga M.A., Giraldo C.V. y Cruz, F. (2021). Diferencias en el análisis de datos desde distintas versiones de la Teoría Fundamentada. EMPIRIA. Revista de Metodología de Ciencias Sociales, 51 mayo-agosto, 2021, 185-229. DOI: empiria.51.2021.30812 DOI: https://doi.org/10.5944/empiria.51.2021.30812
  • Fàbregues, S. y Paré M.H. (2007). Reseña de Constructing Grounded Theory: A practical guide through qualitative analysis, de Kathy Charmaz. Ressenyes. Papers: Revista de Sociología, (86), 284-287. http://dx.doi.org/10.5565/rev/papers/v86n0.825 DOI: https://doi.org/10.5565/rev/papers/v86n0.825
  • Flick, U. (2012). Introducción a la investigación cualitativa. Ediciones Morata.
  • Gibbs, G. (2012). El análisis de datos cualitativos en investigación cualitativa. Ediciones Morata.
  • Gibson, D.M. Dollarhide, C.T. y Moss, J.M. (2010). Professional Identity Development: A Grounded Theory of Transformational Tasks of New Counsellors. Counsellor Education & Supervision, 50, 21-38. https://bit.ly/3BlrCq5 DOI: https://doi.org/10.1002/j.1556-6978.2010.tb00106.x
  • Glaser y Strauss (1967). The Discovery of Grounded Theory: Strategies for Qualitative Research. (Forni, F., trad.) Aldine Transaction. DOI: https://doi.org/10.1097/00006199-196807000-00014
  • Guba, E. y Lincoln, Y. (2002). Paradigmas en competencia en la investigación cualitativa, en Denman, C. y Haro, J.A. Por los rincones. Antología de métodos cualitativos en la investigación social (pp.113-145). Colegio de Sonora.
  • Guerrero Bejarano, M.A. (2016) La investigación cualitativa. INNOVA Research Journal, 1(2), 1-9. DOI: 10.33890/innova.v1.n2.2016.7 DOI: https://doi.org/10.33890/innova.v1.n2.2016.7
  • Iborra Cuéllar, A. (2003). Rituales y tareas del desarrollo: Cambios generacionales y repercusiones en la madurez personal. (Tesis Doctoral). Universidad de Valencia.
  • Jiménez-Fontana, R., García-González, E.y Cardeñoso, M. J. (2017). Teoría Fundamentada: estrategia para la generación teórica desde datos empíricos. Campo Abierto, 36(1), 29-46. https://doi.org/10.17398/0213-9529.36.1.29 DOI: https://doi.org/10.14201/16711
  • Juanillo- Maluenda, H. (2019). Posicionamiento del investigador de enfermería en la utilización de la Teoría Fundamentada Constructivista. Enfermería Universitaria, 16(2), 205-205. http://dx.doi.org/10.22201/eneo.23958421e.2019.2.638 DOI: https://doi.org/10.22201/eneo.23958421e.2019.2.638
  • Mejía Navarrete, J. (2000). El muestreo en la investigación cualitativa. Investigaciones Sociales, 5, 165-180. https://doi.org/10.15381/is.v4i5.6851 DOI: https://doi.org/10.15381/is.v4i5.6851
  • Muñoz, J. y Sahagún, M. (2017). Hacer análisis cualitativo con ATLAS.ti 7. Manual de uso. Zenodo. DOI: 10.5281/zenodo.273997
  • Rivas, I. (2020). La investigación educativa: del rol forense a la transformación social. Márgenes, Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 1 (1), 3-22 DOI: http://dx.doi.org/10.24310/mgnmar.v1i1.7413 DOI: https://doi.org/10.24310/mgnmar.v1i1.7413
  • San Martín, D. (2014). Teoría Fundamentada y ATLAS.ti: recursos metodológicos para la investigación educativa. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 16(1), 104-122. https://bit.ly/3roATte
  • Taylor S.J. y Bogdan R. (1984). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. La búsqueda de significados. Paidós.
  • Tracy, S. (2021). Calidad cualitativa: ocho pilares para una investigación cualitativa de calidad. Márgenes. Revista De Educación De La Universidad De Málaga, 2(2), 173-201. https://doi.org/10.24310/mgnmar.v2i2.12937 DOI: https://doi.org/10.24310/mgnmar.v2i2.12937
  • Vivar, C. G., Arantzamendi, M., López-Dicastillo, O., y Gordo Luis, C. (2010). La Teoría Fundamentada como Metodología de Investigación Cualitativa en Enfermería. Index de Enfermería, 19(4), 283-288. https://bit.ly/3eALPi7 DOI: https://doi.org/10.4321/S1132-12962010000300011