El cómic en el museoLa instalación expositiva de Viñetas desbordadasy El dibuixat

  1. Enrique del Rey-Cabero
  2. Francisco Sáez de Adana
Revista:
Arte, individuo y sociedad

ISSN: 1131-5598

Any de publicació: 2022

Volum: 34

Número: 3

Pàgines: 1231-1248

Tipus: Article

DOI: 10.5209/ARIS.77855 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Arte, individuo y sociedad

Resum

This paper analyzes the possibility of creating comics specifically for museum halls. With this aim, the paper briefly explores the role of the medium in museums throughout history before focus-ing on two key recent projects: Viñetas desbordadas, a work by Sergio García, Max and Ana Merino for the Centro José Guerrero in Granada, and El dibuixat, Paco Roca’s artistic exhibition for the Institut Valencià d’Art Modern. Based on both works, we explore the possibilities of comics as a narrative me-dium within the walls of the museum in contrast to the classic exhibitions dedicated to the presentation of original or isolated printed pages that imply a loss of that said narrative character. Furthermore, we try to answer the question of whether a comic created specifically for the museum, in which the repro-ducibility and classical association of the medium with its dissemination on paper is lost, maintains the specific elements of comics and if, therefore, we are facing a new possibility for a medium that, historically, has been changing its format to adapt to various circumstances.

Referències bibliogràfiques

  • Bartual, R. (2020). Los mil caminos de Sergio García. Multilinealidad en la narrativa gráfica infantil. En Trabado Cabado, J. M. (Ed.), Encrucijadas gráfico-narrativas. Novela gráfica y álbum ilustrado (pp. 233-253). Ediciones Trea.
  • Bordes, E. (2017). Cómic, arquitectura narrativa. Cátedra.
  • Cartelera Turia (2020). Entrevista con Nuria Enguita, directora del IVAM. https://www.carteleraturia.com/entrevista-con-nuria-enguita-directora-del-ivam-la-nueva-sede-del-ivam-debe-centrarse-en-el-arte-postmedia/
  • Centro José Guerrero (2020). Viñetas desbordadas. http://www.centroguerrero.es/expos/vinetas/
  • del Rey Cabero, E. (2021). (Des)montando el libro. Del cómic multilineal al cómic objeto. Servicio de publicaciones de la Universidad de León.
  • del Rey Cabero, E. y Sáez de Adana, F. (Eds.) (2020). Dúplex. Cómic y poesía. Alas Ediciones/Ediciones Marmotilla.
  • del Rey Cabero, E. (2016). “El tríptico de los encantados (una pantomima bosquiana)”, CuCo, Cuadernos de cómic, 7, 206-210. https://doi.org/10.37536/cuco.2016.7.1232
  • Devís, A. G. (2019). Paco Roca trasciende el cómic con ‘El dibuixat’ https://valenciaplaza.com/paco-roca-trasciende-el-comic-con-el-dibuixat
  • Dittmer, J. & Latham, A. (2015). The rut and the gutter: space and time in graphic narrative. Cultural Geographies, 22(3), 427–444.
  • Espinasse, E. (2015). Conquerir l’espace. Bande dessinée et tridimensionalité. Mémoire de Diplôme National Supérieur d’Art Plastique. Ecole Européenne Supérieure de l’Image Angoulême-Poitiers.
  • Fernández Sarasola, I. (2019). El pueblo contra los cómics. Asociación Cultural Tebeosfera.
  • García Sánchez, S. (2020). The New York Times (USA) 2017-19. http://sergiogarciasanchez.com/
  • García Sánchez, S; Max & Merino, A. (2019). Viñetas desbordadas. Centro José Guerrero.
  • García Sánchez, S. (2017). El contenedor de historias: una narración multilineal en un espacio expansivo. En Marín Viadel, R. & Roldán, J. (Eds.), Ideas visuales. Investigación Basada en Artes e investigación artística (pp. 240-251). Universidad de Granada.
  • García Sánchez, S. & Moral, L. (2010). Mono & Lobo. Delcourt.
  • García Sánchez, S. (2000). Sinfonía gráfica. Variaciones en las unidades estructurales y narrativas del cómic. Glénat.
  • Granero, N. (2019). El cómic en los museos españoles, La cultura social. http://laculturasocial.es/el-comic-en-los-museos-espanoles/
  • Groensteen, T. (2006). Un objet culturel non identifié: La bande dessinée. Éditions de l’An 2.
  • Hajdu, D. (2018). La plaga de los cómics. Cuando los tebeos eran peligrosos. Es Pop Ediciones.
  • Hatfield, R. (2009). An Art of Tensions. En Heer, J. y Worcester, K. (Eds.), A Comics Studies Reader (pp. 132–148). University of Mississippi Press.
  • Infame, K. (2016). Entrevista a Sergio García. CuCo, Cuadernos de cómic, n.º 6, 120-142. https://doi.org/10.37536/cuco.2016.6.1154
  • Kitchen, D. (2020) Comic Art in Museums: An Overview. En Munson, K. A. (Ed.), Comic Art in Museums (pp. 14-22). University Press of Mississippi.
  • Mateos Rusillo, S.M. (2021) El cómic en los museos de arte. Retos museológicos y museográficos. EU-topías. Revista de interculturalidad, comunicación y estudios europeos, volumen 1, 111-125.
  • Moreno, A. (2019). The Different Sundays of Steve Canyon. Comic Revue, February 2019, 64-66.
  • Pintor, I. (2017). Figuras del cómic: forma, tiempo y narración secuencial. Universitat de Valencia.
  • Pons, A. (2021). El dibujado: volver a la pared. EU-topías. Revista de interculturalidad, comunicación y estudios europeos, volumen 1, 101-110.
  • Sáez de Adana, F. (2021). Una historia del cómic norteamericano. Los Libros de la Catarata.
  • Steimberg, O. (2013). Leyendo historietas. Eterna Cadencia.
  • Varillas, R. (2009). La arquitectura de las viñetas. Viaje a Bizancio.
  • Yexus (2019), Max. Reinventarse a cada paso. En Trabado Cabado, J. M. (Ed.), Género y conciencia autoral en el cómic español (1970-2018) (pp. 95-127). Servicio de publicaciones de la Universidad de León/Eolas.