La poesía kitsch como instrumento del poder en el siglo XVII

  1. Aguilar Serrano, Pedro 1
  1. 1 Campus de Guadalajara
Journal:
Historia y comunicación social

ISSN: 1137-0734

Year of publication: 2014

Issue Title: La comunicación en la profesión y en la universidad de hoy

Volume: 19

Issue: 3

Pages: 689-701

Type: Article

DOI: 10.5209/REV_HICS.2014.V19.45170 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Historia y comunicación social

Abstract

Many of the poems that were part of the song books and volumes of poetry, several circulating during the Baroque were kitsch products to meet the demand for information and culture of an emerging mass society. Works of mass consumption created, not only to entertain but to convey a message that, since power, reaching the largest possible number of receivers. All this in a context, the 17TH century, in which songbooks and sheets of string and novelists covered the absence of mass media.

Bibliographic References

  • ABRIL CURTO, Gonzalo (2003): Presunciones II. Ensayo sobre comunicación y cultura. Valladolid. Junta de Comunidades de Castilla y León.
  • ARREDONDO, Mª Soledad y otros (2009): Paratextos en la literatura española. Siglos XV-XVIII. Casa de Velázquez. Madrid.
  • BAJTIN, Mijail (1988): La cultura popular en la Edad Media y el Renacimiento. Barcelona. Daktal.
  • BATAILLON, Marcel (1979): Erasmo y España. México. Fondo de Cultura Económica.
  • DE CÓZAR, Rafael (1991): Poesía e imagen. Formas difíciles del ingenio literario. Sevilla. Carro de Nieve.
  • FERNÁNDEZ ÁLVAREZ, Manuel (2002). La sociedad española en el Siglo de Oro. Madrid. Gredos.
  • GARCÍA DE ENTERRÍA, Mª Cruz (1973): Sociedad y poesía de cordel en el Barroco. Madrid. Taurus.
  • GIESZ, Ludwig (1960): Fenomenología del kitsch. Barcelona. Tuquets.
  • GRACIÁN, Baltasar (1974): Agudeza y arte de ingenio. Madrid. Espasa Calpe.
  • LABRADOR HERRAIZ, José Julián y DIFRANCO, Ralph (2003). Cancionero sevillano de Lisboa. Sevilla. Universidad de Sevilla.
  • LABRADOR HERRAIZ, José Julián y DIFRANCO, Ralph (2008) Cancionero de Poesías varias. Ms. Reginensis Latini 1635 de la Biblioteca Vaticana. Universidad de Almería.
  • LAPESA, Rafael (1968): De la Edad Media a nuestros días. Madrid. Gredos
  • LIPMANN, Walter (1997): Public Opinion. New Cork. Free Press Paperlacks.
  • MARAVALL, José Antonio (1996): La cultura del Barroco. Barcelona. Ariel.
  • MONTORO, Antón de (1984): Poesía cancioneril. Barcelona. Plaza y Janés.
  • ORTEGA SIERRA, Sara (2010): Peleas de gayos en el cancionero de Baena: definición, tipología y poética del decir lúdico. University Lee.
  • PADILLA, Pedro de (2010): Cancionero de Pedro de Padilla con algunas obras de sus amigos. Edición de J. labrador y R. Di Franco. México. FAH.
  • PREGELJ, Bárbara (1999): El kitsch en el barroco castellano. Universidad de Ljubljana.
  • QUEVEDO, Francisco de (1981): Poesía original complete. Ed. J.M.Blecua. Barcelona. Planeta
  • RODRÍGUEZ DÍAZ, Raquel (2004): Teoría de la Agenda Setting. Aplicación a la enseñanza universitaria. Madrid. Observatorio Europeo de Tendencias Sociales.
  • ROGER DE LA FLOR, Fernando (2002): Barroco. Representación e ideología en el mundo hispánico (1580-1680). Madrid. Cátedra.
  • ROJAS, Fernando de (2004): La Celestina. Madrid. El País.
  • VALBUENA DE LA FUENTE, F. (2006): Eric Berne, teórico de la comunicación. Madrid. Edipo.
  • WARDROPPER W, Bruce (1958): Historia de la poesía lírica a lo divino en la cristiandad occidental. Madrid. Revista de Occidente.
  • WOODHOUSE, W (1978): Hacia una terminología coherente para la poesía satírica del siglo de Oro. Centro Virtual Cervantes.