El artesonado del refectorio del Monasterio de Uclés, Cuencaanálisis geométrico y constructivo

  1. de Miguel Sánchez, Manuel 1
  2. Cabo Fernández, Miguel Carlos 2
  3. González Uriel, Ana 2
  1. 1 Universidad de Alcalá
    info

    Universidad de Alcalá

    Alcalá de Henares, España

    ROR https://ror.org/04pmn0e78

  2. 2 Universidad Politécnica de Madrid
    info

    Universidad Politécnica de Madrid

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/03n6nwv02

Aldizkaria:
EGA: revista de expresión gráfica arquitectónica

ISSN: 1133-6137 2254-6103

Argitalpen urtea: 2023

Zenbakien izenburua: in conversation with… Joan Busquets

Alea: 28

Zenbakia: 47

Orrialdeak: 136-149

Mota: Artikulua

DOI: 10.4995/EGA.2023.18148 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: EGA: revista de expresión gráfica arquitectónica

Laburpena

Many 16th-century Castilian coffered ceilings combine a long tradition of Hispanic carpentry with the introduction of concave polygonal coffers, typical of the Renaissance. In addition, these structures are made up of several panels, in the form of a pyramidal frustum. This polyhedral shape creates an impression of greater depth and confers more dignity to the space, but that considerably complicates its construction. It must be remembered that in the rest of Europe these Renaissance structures are horizontal. The combination of both conditions, flat polygons and multi-sided ceilings, requires finding imaginative geometric solutions in its corners. The ceiling of the main hall of the Monastery of Uclés is a Renaissance coffered ceiling made up of octagons and squares. This pattern covers both the flat and the pitched panels. However, to solve the corners, the designer introduces hexagons that articulate the adjacent octagons. This research studies the context and analyzes the definition of this unique solution.

Finantzaketari buruzko informazioa

Erreferentzia bibliografikoak

  • Códex Escurialensis 28-II-12. 1490. Real Biblioteca del Monasterio del Escorial.
  • AZCÁRATE RISTORI, J.M., 1959. Datos sobre las construcciones en el priorato de Uclés durante la primera mitad del siglo XVI. Boletín del Seminario de Estudios de Arte y Arqueología: BSAA, (25), pp. 89-159.
  • AZCÁRATE, J.M., 1956. El convento de Uclés y Francisco de Luna, maestro de cantería. Archivo español de arte, 29(115), pp. 173.
  • BARRERO-ORTEGA, P. and GÁMIZGORDO, A., 2020. Las techumbres del palacio renacentista de los Pinelo en Sevilla: Conservación y restauración en el siglo xx. Ge-conservación, 18(1), pp. 136-147. https://doi.org/10.37558/gec.v18i1.843
  • BLÁZQUEZ MARTÍNEZ, J.M., LÓPEZ MONTEAGUDO, G., NEIRA JIMÉNEZ, M.L. and SAN NICOLÁS PEDRAZ, MARÍA PILAR, 1993. Hallazgos de mosaicos romanos en Hispania (1977-1987). Espacio, tiempo y forma.revista de la Facultad de Geografía e Historia / Serie 2, Historia antigua, 6(6), pp. 221. https://doi.org/10.5944/etfii.6.1993.4216
  • BYNE, A. y BYNE, M.S., 1920. Decorated wooden ceilings in Spain. New York; London: G.P. Putnam's Sons.
  • GÓMEZ-FERRER LOZANO, M., 2017. Artesonados entre Italia y España en la arquitectura renacentista temprana. http://hdl.handle.net/10550/65381
  • GONZÁLEZ URIEL, A., DE MIGUEL SÁNCHEZ, M. y FERNÁNDEZ-CABO, M.C., 2019. Los artesonados renacentistas del Palacio Ducal de Pastrana (Guadalajara): análisis geométrico. EGA: revista de expresión gráfica arquitectónica, 24(36), pp. 60-71. https://doi.org/10.4995/ega.2019.10530
  • HERRERA MALDONADO, E. y ZAPATA ALARCÓN, J., 2009. La construcción del convento de Uclés (1529-1550). Revista de las Órdenes Militares, 5, pp. 141-185.
  • JIMÉNEZ-HORTELANO, S., 2019. Historia constructiva del real convento de Santiago de Uclés, Universidad de València. https://doi.org/10.15581/007.29.39905
  • MORALES, A.J., 1981. El ayuntamiento de Sevilla: arquitectura y simbología. Sevilla: Servicio de Publicaciones del Ayuntamiento.
  • MOYA OLMEDO, MARÍA DEL PILAR, 2017. Arquitecturas de conquista : la arquitectura de la Orden de Santiago, la reconquista de la Encomienda de Uclés; y la arquitectura de conquista de Nueva España. E.T.S. Arquitectura (UPM). https://doi.org/10.20868/UPM.thesis.48002
  • NUERE, E., 2000. La carpintería de armar española. Madrid: Madrid Munilla-Lería.
  • SERLIO, S., 1537. Regole generali di architetura sopra le cinque maniere de gliedifici: cioe, thoscano, dorico, ionico, corinthio, et composito, con gliessempi dell'antiquita, che per la magior parte concordano con la dottrina di Vitruuio. Italy: Per Francesco Marcolini Da Forli.