Industria, paisaje y medioambiente: de las “fábricas verdes” a las arcadias postindustriales

  1. María Angeles Layuno Rosas
  2. Jorge Magaz Molina
Journal:
Arte y Ciudad: Revista de Investigación

ISSN: 2254-7673

Year of publication: 2022

Issue: 22

Pages: 123-158

Type: Article

DOI: 10.22530/AYC.2022.22.627 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Arte y Ciudad: Revista de Investigación

Abstract

This contribution explores the historical strategies for reconciling industry with its environment, offering a review of relevanttheoretical and practical contributions up to the present day, in which the casuistry surrounding decarbonisation and environmental improvement programmes is presented. The theoretical, aesthetic and patrimonial instrumentalisation of industrial remains, which intensified in the first decades of the 20th century, has been complemented by awareness of environmental and ecological problems. These objectives are determining factors in many of the current plans and projects for the recovery of industrial heritage and the post-industrial landscape. Currently linked to the Sustainable Development Goals, they constitute a priority factor in a large part of the reuseplans and projects and heritage conservation of industrial facilities. From this point of view, itarises the need to research the interrelationship between deindustrialization phenomenaand industrialassets ́environmental, recovery and intervention policies, aware of the constant interference that exists between these areas. In these pages, a diachronic account has been drawn up, by force selective, of the environmental conditions that have influenced, both at a conceptual level and in projected or executed interventions, in the processes linked to the development and obsolescence of architecture, urban and industrial landscape from the eighteenth century to the present day.

Bibliographic References

  • Aréchaga, F, Ferrero, T., Gil, A., Menéndez, J.A, y Valle, R. (2011), Riqueza Restaurada. Historia de la mina de As Pontes. Fundación Endesa.
  • Astarita, R. (2000), Gli architetti di Olivetti. Una storia di commitenza industriale. Franco Angeli Editore,Milano.
  • Batlle, E. (2011). “¿central? ¿urbano? ¿ecológico? ¿continuo?”, en PAISEA, nº 17, pp. 7-14.
  • Behne, A. (1994), La Construcción funcional moderna (edición a cargo de J. A. Sanz Esquide). Barcelona, Ediciones del Serbal, Demarcación de Barcelona. Colegio de Arquitectos de Cataluña.
  • Benito del Pozo, P. (1993). “El problema de las ruinas industriales en Europa”. Boletín de Información sobre las Comunidades Europeas. Oviedo: Universidad de Oviedo y Principado de Asturias, pp. 22-26.
  • Benito del Pozo, P.(Coord.) (2022). Resiliencia en espacios desindustrializados. Valencia: Tirant Humanidades.
  • Bodei, S. (2014). Le Corbusier e Olivetti. Le usine verte per il Centro di Calcolo Elettronico. Macerata, Quodlibet. Fondazione Adriano Olivetti.
  • Bodei, S. (2015). La Fábrica verde de la Ciudad lineal industrial: una propuesta de Le Corbusier para el trabajo del hombre en la “época maquinista”, en Le Cobusier, 50 years later. International Congress. Valencia: Universidad Politécnica (https://riunet.upv.es/bitstream/handle/10251/86795/1128-5707-3-PB.pdf?sequence=1&isAllowed=y)
  • Boltri et al. (1998), Architetture olivettiane a Ivrea. Fondazione Adriano Olivetti, Gangemi Editore. Roma.
  • Bonifazio, P., Scrivano, P. (2001), Olivetti costruisce. Architettura moderna à Ivrea. Skira, Milano.
  • Darley, G. (2010), La fábrica como arquitectura. Barcelona, Reverté.
  • De la O Cabrera, R., (2016). “Islas degeneración. El discurso visual en torno a las factorías de energía, 1940-1965”, Cuaderno de Notas, 17: 63-77.
  • García López del Vallado, J.L. (2015) "Transformaciones paisajísticas derivadas del proceso de industrialización en el Área Central de Asturias". Eria, 98, pp. 287-307.https://www.unioviedo.es/reunido/index.php/RCG/article/viewFile/11066/10448
  • Garnier, T. (1990), Une cité industrielle. New York, Rizzoli.
  • Girot, C., Freytag, A., Kirchengast, A., Richter, D. (Eds) (2013): Topology. Land-script 3. Berlin: Jovis Verlag GmbH.
  • Heatherington, C. (2020). Reimagining industrial sites. Changing histories and landscapes. Abingdon and New York: Routledge.
  • Ingold,T. (2012). Ambientes para la vida. Conversaciones sobre humanidad, conocimiento y antropología. Ed. Trilce, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación y Extensión universitaria-Universidad de la República. Uruguay.
  • Kirkwood, N. (ed) (2001), Manufactured Sites, Rethinking the Post-Industrial Landscape. London: Spon.
  • Körner, S. (2013). “Landscape and modernity”, en Christophe Girot, Anette Freytag, Albert Kirchengast, Dunja Richter (Eds): Topology, Berlin, Jovis Verlag GmbH, pp.117-136.
  • Le Corbusier (1981), El urbanismo de los tres establecimientos humanos. Ed. Poseidon, Barcelona.
  • Lubow, A. (2004). “The Anti-Olmsted,” The New York Times Magazine, May 16. (https://www.nytimes.com/2004/05/16/magazine/the-anti-olmsted.html).
  • Marx, L. (2000). The Machine in the garden. Technology and the pastoral ideal in America. Oxford University Press.
  • Martín Rodríguez, Á. (2020). Propuesta de Conservación del Patrimonio en la Central Térmica de AsPontes. Book Abstracs: III Jornadas de Innvestigación, Desarrollo e Innovación en Ingeniería Civil. Oviedo: Universidad Oviedo: 1–4.
  • Martín Rodríguez, A., Martínez-Corral, A., Jato-Espino D. and Sañudo-Fontaneda, L. (2022 “¿Qué Instalaciones representativas deberíamos salva-guardar somo parte del patrimonio industrial de las grandes centrales térmicas de carbón? Proceedings IX Seminario internacional G+I PAI. Madrid: Universidad Politécnica de Madrid: 73-94.
  • Mumford, L. (2012): La ciudad en la historia. Sus orígenes, transformaciones y perspectivas. Logroño, Pepitas de Calabaza.
  • Mussatti et al. (1958). Olivetti 1908-1958. Zurich: Tiefdruckkanstalt Imago.
  • Nye, D.E. (1994). American Technological sublime. MIT Press, Cambridge, London.
  • Ochetto, V. (2013). Adriano Olivetti, La biografía. Edizioni di Comunità, Ivrea/Roma.
  • Olivetti, A. (2013). Il Cammino della Comunità, Roma/Ivrea: Comunità Editrice.
  • Orwell, M. (2008). “La fotografia y lo sublime tecnológico”, Exit: imagen y cul-tura, 31, pp.82-86;
  • Reed, P. (2005). Groundswell: Constructing the Contemporary Landscape. New York: Museum of Modern Art.
  • Seta, C. de (a cura di) (2008): Giuseppe Pagano. Architettura e città durante il fascismo. Jaca Book, Milano.
  • Solà-Morales, I. de (2003), “Terrain vague”, Territorios. Gustavo Gili, Barcelona.
  • Stilgenbauer, J. (2005). Landschaftspark Duisburg Nord Duisburg, Germany, Places, 17(3), UC Berkeley, pp. 6-9.
  • Tandy,C. (1979). Industria y paisaje. Madrid: Instituto de Estudios de la Administración Local.
  • Taboada, J. (2014). “Materia prima, ganador del Concurso de integración paisajística de ENCE”. En Tys Magazine, 17/03/2014 https://www.tysmagazine.com/materia-prima-proyecto-ganador-del-concurso-de-integracion-arquitectonica-y-paisajistica-de-ence-pontevedra/).