Higueras y su rascainfiernos. Otro lenguaje, otra estética, otra ecología y arquitectura

  1. Francisco Felipe Muñoz Carabias 1
  2. Francisco José Moreno Cañete 2
  1. 1 Universidad de Alcalá
    info

    Universidad de Alcalá

    Alcalá de Henares, España

    ROR https://ror.org/04pmn0e78

  2. 2 Universidad Politécnica de Madrid
    info

    Universidad Politécnica de Madrid

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/03n6nwv02

Aldizkaria:
RAM: Revista de Arquitecturas Modernas

ISSN: 2938-690X

Argitalpen urtea: 2024

Zenbakien izenburua: Maestros Modernos: legado y vigencias

Zenbakia: 1

Orrialdeak: 208-227

Mota: Artikulua

DOI: 10.63008/RAM.V1I1.19 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Laburpena

Fernando Higueras represents for Spanish architecture that lost verse full of creativity that due to its heterodoxy has been silenced too long. However, this position outside of any affiliation has also allowed him not to suffer the ravages of fashions and validity so common in the disciplinary fields of the trade. His underground home-studio that he called “hellscraper” is a clear example of this uncompromising freedom. Transgressive, radical and at the same time coherent with the contingencies that made it possible, with the passage of time it is presented as a plausible alternative to the climatic demands to which architecture must respond. The use of the paradox in many of its expressions, like another language, denotes the use of an alternative aesthetic, negative to the existing one, an aesthetic, which, in this case, supposes an absent, buried architecture, eliminated in that fusion. with the medium in which Higueras was a precursor. Surprisingly, the interior of this exemplary home becomes an idyllic exterior, climatically out of all contexts, like the house itself that “could be Madrid or Ibiza”. A denial of the parameters that have determined architecture as an object in a solution in the environment that makes it possible, allows us to draw a defining hypothesis of another ecology to which we are committed. Higueras represents this hypothesis, intuitive, telluric, as it was part of his work, thinking about the context to reach the subject in which everything makes sense. to another architecture

Erreferentzia bibliografikoak

  • Abalos, I. (2017). La buena vida. Visita guiada a las casas de la modernidad. Barcelona: Gustavo Gili.
  • Bravo, R. (1995). El materismo transpositivo como fenómeno epigenético de la arquitectura en el siglo XX: transpoética. Tesis Doctoral. Universidad Politécnica de Madrid.
  • De Llano, P. (1995). Alejandro de la Sota. O nacemento dunha arquitectura. Pontevedra: Servicio de Publicaciones, Diputación Provincial de Pontevedra.
  • Díaz, M. A. (2015). La Casa Do-mínguez. Alejandro de la Sota: Construir -Habitar. Tesis Docto-ral. Universidad Politécnica de Madrid.
  • Gallego, J.M. (2004). Alejandro de la Sota. Viviendas en Alcudia, Mallorca, 1984. Serie: Arquitectu-ras Ausentes del siglo XX. Madrid: Ministerio de Vivienda, Editorial
  • López Peláez, J. M. (2007). Maes-tros Cercanos. Barcelona: Funda-ción Caja de Arquitectos.
  • Miralles, E. y Sustersic, P. (1999). “Arquitectura del devenir, con-versación con Paolo Sustersic” Pasajes de Arquitectura y Critica, Núm. 12.
  • Navarro, J. (2006). “Alejandro de la Sota. Construir. Habitar”. Minerva. Círculo de Bellas Artes. Núm. 3
  • Navarro, J. (2007). Una Caja de resonancia. Valencia: Pretextos de Arquitectura.
  • Nietzsche, F.W. (1996). Así habló Zaratustra. Madrid: Alianza Edi-torial.
  • Ortega y Gasset, J. (2000). Meditación de la técnica y otros ensayos sobre ciencia y filosofía. 6ª ed. Madrid: Alianza Editorial.
  • Pascual, A. (2015). Proyectar para la vida, Viviendas en la bahía de Alcudia. Tesis Doctoral. Universi-dad Politécnica de Valencia.
  • Puente, M. (ed.). (2002). Alejandro de la Sota. Escritos, conversa-ciones, conferencias. Barcelona: Fundación Alejandro de la Sota; Gustavo Gili.
  • Romero, M. A. (2023). El legado de Alejandro de la Sota. Continui-dad, evolución y reinterpretación de las ideas de una Arquitectura. Tesis Doctoral. Universidad de A Coruña. Sota, A. de la. (1981). “Memoria de la casa Domínguez en la Caeira”. Revista Arquitectura, Núm. 228.
  • Sota, A. de la. (1984). “Memoria de las casas en la playa de Mallorca”. Quaderns d’arquitectura i urba-nisme, Núm. 160.
  • Sota, A. de la. (1997). Alejandro de la Sota, Arquitecto. Madrid: Edito-rial Pronaos, ( 1ª edición, 1989)