El cine en tiempo de paz. La visión del conflicto norirlandés en el cine después de los Acuerdos de Viernes SantoOmagh(2004), Hunger (2008), Five Minutes of Heaven (2009) y Belfast (2021)

  1. Aitor Díaz-Maroto Isidro
Journal:
Araucaria: Revista Iberoamericana de Filosofía, Política, Humanidades y Relaciones Internacionales

ISSN: 2340-2199 1575-6823

Year of publication: 2024

Issue Title: La izquierda iberoamericana / Violencia política y construcción de paz en Irlanda del Norte

Volume: 26

Issue: 56

Pages: 455-473

Type: Article

More publications in: Araucaria: Revista Iberoamericana de Filosofía, Política, Humanidades y Relaciones Internacionales

Abstract

This article reviews the revisions and representations that fictional cinema has made of the political violence in Northern Ireland after the signing of the Good Friday Agreements in 1998 and the disappearance of the Provisional IRA, one of the main armed organizations active in the area during the period known as The Troubles. By analyzing a total of five cinematographic examples, the aim is to demonstrate that, once the political violence is over, a new scenario opens up in which it becomes necessary to revisit the historical narratives already created, to adapt them to the new reality or to construct new ones with previously ignored elements. It will be through this analysis that the current situation of the cinematographic narrative, its references, the attention it gives to each historical element, as well as the message it shows on the screens will be pointed out

Bibliographic References

  • -Aitor Díaz-Maroto, Luces, cámara y… ¡fuego! La violencia política del País Vasco y Colombia en el cine de ficción (1964-2017), Madrid, Sílex, 2022.
  • -Brian Neve, “Cinema, the Ceasefire and ‘the Troubles.’” en Irish Studies Review, 5, 20, (1997), pp. 2–8, https://doi.org/10.1080/09670889708455579.
  • -CAIN Archive. Conflict and Politics in Northern Ireland. Disponible en: ˂https://cain.ulster.ac.uk/othelem/organ/morgan.htm#:~:text=The%20Military%20Reaction%20Force%20(MRF,soldiers%20drawn%20from%20various%20regiments˃ [Última consulta, 23/04/2024].
  • -Colin Coulter, “Learning to live with ghosts: spectres of “the Troubles” in contemporary Northern Irish cinema” en Irish Studies Review, 29, 3, (2021), pp. 287-310, https://doi.org/10.1080/09670882.2021.1944031.
  • -David McKittrick; David McVea, Making Sense of The Troubles. A History of the Northern Ireland Conflict, Penguin Viking, 2012.
  • -David Mota; Sergio Cañas; Irene Moreno, “Una memoria audiovisual: La historia de ETA y sus víctimas ante la pantalla (2018-2022)”, en Filmhistoria online, 32, 2 (2022), pp. 133-161, https://doi.org/10.1344/fh.2022.32.2.133-161.
  • -Diana Constanza Mejia; Nicolás Camilo Zorro, “Violencia en imagen. Acciones y usos de los medios audiovisuales en la construcción de memorias sobre la violencia política nacional en jóvenes universitarios de México, Colombia y Argentina en 2020” en Estudios Políticos, 64 (2022), pp. 175-197, https://doi.org/10.17533/udea.espo.n64a08.
  • -Igor Barrenetxea, “La muerte de Mikel de Imanol Uribe (1984): País Vasco e izquierda abertzale en los años de la Transición” [en Rafael Quirosa-Cheyrouze; Mónica Fernández (coords.), Sociedad y movimientos sociales. Congreso Internacional de Historia de la Transición en España, Almería, Instituto de Estudios Almerienses, Diputación Provincial de Almería, 2009], pp. 967-982.
  • -Jerónimo Rivera; Sandra Ruiz, “Representaciones del conflicto armado en el cine colombiano” en Revista Latina de Comunicación Social, 65, (2010), pp. 503-515, disponible en: ˂ https://www.redalyc.org/pdf/819/81915723037.pdf˃ [Última consulta el 23/04/2024].
  • -John Hill, Cinema and Northern Ireland: Film, Culture and Politics, New Kersey, Princeton Press. Mark Connelly, The IRA on Film and Television: A History, Jefferson, McFarland & Company, 2012.
  • -José Manuel Azcona (ed.), El discurso de ETA, la internacionalización del terror y la ficción audiovisual, Madrid, Sílex, 2022.
  • -Josefina Martínez, “Ellas siempre estuvieron ahí. El tratamiento cinematográfico de las mujeres víctimas del terrorismo” [en José Manuel Azcona (Ed.), El discurso de ETA, la internacionalización del terror y la ficción audiovisual, Madrid, Sílex, 2022], pp. 233-262.
  • -Marc Ferro, Historia contemporánea y cine, Barcelona, Alianza, 1995.
  • -Martin Melaugh, “The Omagh Bomb - Main Events” en CAIN Archive - Conflict and Politics in Northern Ireland. Disponible en ˂ https://cain.ulster.ac.uk/events/omagh/events.htm˃ [Última visita, 23/04/2024].
  • -Mia E. M. Treacy, Refarming the past. History, Film and Television, New York, Routledge, 2016.
  • -Niall Cullen, ““No Time for Love: Radical Basque Nationalist-Irish Republican Relations and the Emergence of a Shared Political Culture (1981–98)” en Araucaria: Revista Iberoamericana de Filosofía, Política, Humanidades y Relaciones Internacionales, 24, 50 (2022), pp. 229-253, https://doi.org/10.12795/araucaria.2022.i50.10.
  • -Patrick Magee, Gangsters Or Guerrillas?: Representations of Irish Republicans in 'Troubles Fiction', Belfast, Beyond the Pale, 2001.
  • -Rafael de Miguel, “Tres detenidos en Irlanda del Norte por el intento de asesinato de un agente de policía” en El País (23/02/2023). Disponible en ˂ https://elpais.com/internacional/2023-02-23/la-policia-de-irlanda-del-norte-atribuye-a-grupos-disidentes-del-ira-el-tiroteo-contra-un-agente.html˃ [Última visita, 23/04/2024].
  • -Richard English, Armed Struggle. The history of the IRA, Pan Books, Londres, 2012.
  • -Robert A. Rosenstone, El pasado en imágenes. El desafío del cine a nuestra idea de la historia, Barcelona, Ariel, 1997.
  • -Rogelio Alonso, Irlanda del Norte. Una historia de guerra y la búsqueda de la paz, Madrid, Editorial Complutense, 2001.
  • -Roncesvalles Labiano, “Las víctimas en el cine tras el cese definitivo del terrorismo de ETA (2012-2017): memoria, reconciliación y humor” en Olivar, 19, 30 (2019), pp. 2-14, https://doi.org/10.24215/18524478e063.
  • -Samuel Schiffer, “Interrogating the myth of the Irish republican hero: a syntactic analysis of Hunger (2008) and The Wind that Shakes the Barley (2006)” en Small Wars & Insurgencies, 34, 5, (2023), pp. 919-941, https://doi.org/10.1080/09592318.2022.2068330.
  • -Sandra Ruiz, Carolina Escallón; Daniel Niño, “Conflicto armado y cine colombiano en los dos últimos gobiernos” en Palabra Clave, 10, 2 (2007), pp. 47-59, disponible en: ˂https://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/1282˃ [Última consulta el 23/04/2024].
  • -Santiago de Pablo; David Mota; Virginia López de Maturana, La historia de ETA y sus víctimas en televisión, Bilbao, Ediciones Beta III Milenio, 2018.
  • -Santiago de Pablo, Creadores de sombras. ETA y el nacionalismo vasco a través del cine, Madrid, Tecnos, 2017.
  • -Siegfried Kracauer, De Caligari a Hitler. Una historia psicológica del cine alemán, Barcelona, Paidós, 1985.