Programación y contribución a la competencia digital en educación física .
- Jorge Agustín Zapatero Ayuso 1
- María Dolores González Rivera 2
- Antonio Campos Izquierdo 3
-
1
Universidad Complutense de Madrid
info
-
2
Universidad de Alcalá
info
-
3
Universidad Politécnica de Madrid
info
ISSN: 1133-6366
Any de publicació: 2017
Títol de l'exemplar: XIV Congreso Internacional AEISAD
Número: 418
Pàgines: 440-446
Tipus: Article
Altres publicacions en: Revista Española de Educación Física y Deportes: REEFD
Resum
This study aims to understand the importance and contribution to the digital competence in lessons of a group of Physical Education teachers in secondary. Participants were a group of physical education teachers, male and female, who had varied teaching experience, whose schools were located in different directions territorial area of the Community of Madrid. A mixed methodology was used, combining content analysis, of their Department program, and ques-tionnaire survey applied to 488 stu-dents. The qualitative data pro-cessing was carried out with Atlas.ti 5.0. and quantitative analysis with SPSS 19.0. The results suggest a rel-evant importance of digital compe-tence in the programs of participants. In addition, contributions were pro-grammed most often linked to the use of information and communica-tions technology as support inside and outside the lessons and provid-ing tools to manage relevant infor-mation about physical activity. His students suggested a significant con-tribution of teachers to digital com-petence. From the perspective of this study, digital competence seems to acquire a remarkable importance in lessons of participants.
Referències bibliogràfiques
- Bardin, I. (1986). El análisis de contenido. Madrid: Akal.
- Barrachina, J., y Blasco, J. E. (2012). Análisis del desarrollo de las competencias básicas en el currículum de la Educación Física en la ESO en la Marina Baixa. Un estudio de caso. Apunts: Educación física y deportes, 110, 36-44.
- Calderón, A., Martínez, D., y Méndez-Giménez, A. (2013). Formación permanente y percepción del profesorado sobre el desarrollo de las competencias básicas con el modelo de Educación Deportiva. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 23, 33-38.
- Cea-D´Ancona, M.A. (1998). Metodología cuantitativa. Estrategias y técnicas de investigación social. Madrid: Síntesis.
- Fernández-Martín, F.D., Hinojo, F.J., y Aznar, I. (2002). Las actitudes de los docentes hacia la formación en tecnologías de la información y comunicación (TIC) aplicadas a la educación. Contextos educativos: Revista de educación, 5, 253-270.
- Figueras, S.; Capllonch, M.; Blázquez, D., y Monzonís, N. (2016). Competencias básicas y educación física: estudios e investigaciones. Apunts. Educación Física y Deportes. 123(1), 34-43.
- García-Ferrando, M. (1986). La encuesta. En M. García- Ferrando, J. Ibáñez y F. Alvira (comp.) El análisis de la realidad social. Métodos y técnicas de investigación (pp. 167-201). Madrid: Alianza.
- Krippendorff, K. (1990). Metodología de análisis de contenido: Teoría y práctica. Barcelona: Paidós.
- Méndez-Alonso, D., Méndez- Giménez, A., y Fernández-Río, F.J. (2015). Análisis y valoración del proceso de incorporación de las Competencias Básicas en Educación Primaria. Revista de Investigación Educativa, 33(1), 233-246.
- Prat, Q., y Camerino, O. (2012). Las tecnologías del aprendizaje y el conocimiento (TAC) en la educación física, la WebQuest como recurso didáctico. Apunts. Educación física y deportes, 3 (109), 44-53.
- Prat, Q., Camerino, O., y Coiduras, J. L. (2013). Introducción de las TIC en educación física. Estudio descriptivo sobre la situación actual. Apunts. Educación física y deportes, 3(113), 37-44.
- Rojano, D. (2010). Uso de recursos TIC en la clase de Educación Física. Una experiencia positiva con el vídeo digital y el salto vertical. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 17, 107-110.