Evaluación psicopedagógica a niños en situación de fuerte exclusión en Nicaragua

  1. Vázquez Cabrera, José Juan
  2. Higueras, Marisol
  3. Cuadra, Amalia
Revista:
Pulso: revista de educación

ISSN: 1577-0338 2445-2866

Any de publicació: 2009

Número: 32

Pàgines: 55-74

Tipus: Article

Altres publicacions en: Pulso: revista de educación

Resum

This paper presents an experience of psychopedagogical evaluation in children in a social exclusion situation in León (Nicaragua). The activity was carried out as a part of the Practicum of the Psycho-pedagogy degree of the Universidad de Alcalá in collaboration with a Nicaraguan association «Niños del Fortín». 28 children (age: 5-15) was assessed, including social, familiar, and school context. That psycho-pedagogical evaluation will be useful for the program, will be the base of later interventions. This experience has let to complete the students training.

Referències bibliogràfiques

  • COMPAS, B. E., HINDEN, B.R. y GERHARDT, C.A. (1995). «Adolescent development: Pathways and processes of risk and resilience». Annual Review of Psychology, 46, 265-293.
  • DEL ROMERO, A. y CEREZAL, F. (2006). Programa de cooperación con Nicaragua. Obtenido el 8 de mayo de 2006 de http://www2.uah.es/nicoop/home.php.
  • FRANCH, J. (1985). El lleure com a projecte. Barcelona: Direcció General de Joventut
  • LIEBERMAN, A. y MILLAR, L. (2003). La indagación como base de la formación del profesorado y la mejora de la educación. Barcelona: Octaedro.
  • LÓPEZ, M. y TORRES, J. (2003). «La sociedad educadora». Intervención psicosocial. Revista sobre igualdad y calidad de vida, 12 (2), 153-161.
  • MUSITU, G. y CAVA, M. J. (2003). «El rol del apoyo social en el ajuste de los adolescentes». Intervención psicosocial. Revista sobre igualdad y calidad de vida, 12 (2), 179-192.
  • ORTEGA, J. (1998). «Educación social a lo largo de la vida o el espacio para la educación social». En VV.AA. (1998) Nuevos espacios para la acción social. Bilbao: ICE Universidad de Deusto.
  • PNUD (Programa de Naciones Unidas para el Desarrollo) (2005). Informe sobre desarrollo humano 2005. La cooperación internacional ante una encrucijada: ayuda al desarrollo, comercio y seguridad en un mundo desigual. Madrid: Ediciones MundiPrensa
  • POWELL, C. (2005). Trabajo de niños y niñas… responsabilidad de adultos. Managua: Save the Children (Noruega), Inpasa.
  • SECRETARÍA TÉCNICA DE LA PRESIDENCIA (SETEC), INEC (1998). Mapa de pobreza extrema en Nicaragua. Managua: Ministerio Agropecuario y Forestal.
  • TRANSPARENCY INTERNATIONAL (2004). Global Corruption Report. Londres: Pluto Press.
  • UNIVERSIDAD DE ALCALÁ (2006). «Misión y Modelo». http://www.uah.es/universidad/ presentacion/misionymodelo.shtm. 18/05/2008.
  • VÉLEZ DE MEDRANO, M.C. (2005). «Los retos de la educación básica en América Latina». Documentos de Trabajo (Fundación Carolina), 1.