Os requisitos educativos para o acceso e a formación continuada dos auditores

  1. Gonzalo Angulo, José Antonio
Journal:
Revista galega de economía: Publicación Interdisciplinar da Facultade de Ciencias Económicas e Empresariais

ISSN: 1132-2799

Year of publication: 2013

Volume: 22

Issue: 1

Pages: 249-280

Type: Article

DOI: 10.15304/RGE.22.1.1281 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista galega de economía: Publicación Interdisciplinar da Facultade de Ciencias Económicas e Empresariais

Abstract

After passing the amendments to the Spanish Audit Law in 2010 and the promulgation of the subsequent By-law in 2011, access requirements to the audit profession, as well as auditors continuous professional development, incurred many changes. This paper analyses such changes by clarifying not on ly its causes but the future effects that it may induce in reaching the public interest that the profession is searching for. Some of the most relevant decisions have been the following: mandatory university master courses to learn the theoretical bases of accounting and auditing; detailed schedule of the three-year period of practical training, two of them with a professional auditor; and case studies reflecting near to real life situations, including ethical conflicts, in the final exam. Regarding the continuous professional development, it has been established for the first time that auditors must participate in an average of 40 hours professional development per year. Nevertheless, there are some doubts about the possibility of enforcing this obligation by the auditor’s bodies’ in order to help the public oversight authorities in reaching this goal.

Bibliographic References

  • American Accounting Association; American Institute of Certified Public Accountants (2012): The Pathways Commission on Higher Education: Charting a National Strategy for the Next Generation of Accountants. New York, NY: American Institute of Certified Public Accountants (AICPA). (3 de xaneiro de 2012). <http://commons.aaahq.org/files/0b1431 8188/Pathways_Commission_Final_Report_Complete.pdf>.
  • Amstrong, M.B.; Ketz, J.E.; Owsen, D. (2003): "Ethics Education in Accounting: Moving To-ward Ethical Motivation and Ethical Behavior, " Journal of Accounting Education, 21, pp. 1--16.
  • Comisión Europea (2010): «Libro Verde. Política de auditoría: lecciones de una crisis». [COM (2010) 561 final, de 13/10/10]. Bruselas: Comisión Europea. (4 de xaneiro de 2013). <http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2010:0561:FIN:ES:PDF>.
  • Cóndor López, V. (2012): "El papel de la universidad en la formación de los auditores, " News REA-Noticiario del Registro de Economistas Auditores, 11 (marzo), pp. 7-8.
  • Dellaportas, S.; Jackling, B.; Leung, Ph.; Cooper, B.J. (2011): "Developing an Ethics Education Framework for Accounting, " Journal of Business Ethics Education, 8, pp. 63-82.
  • Espinosa Pike, M.; Aldazábal Etxeberría, M.E. (2010): "Opinión de los profesores españoles sobre la incorporación de la ética en la formación de la profesión contable, " XVIII Congre-so de EBEN España «Teoría Superior de Stakeholder». Bilbao: EBEN España. (13 de xanei-ro de 2013). <http://www.eben-spain.org/docs/Papeles/XVIII/EspinosaAldazabal.pdf>.
  • Ferrada Vergara, S.A.; Valencia Pozo, V.M.R.; Soto Villareal, G. (s/d): Contador Público Au-ditor: competencias actuales y formación entregada. (3 de xaneiro de 2013). <http://es.scribd.com/doc/985165/HABILIDADES-Y-COMPETENCIAS-DEL-CONTADOR-PUBLICO-AUDITOR>.
  • Gonzalo Angulo, J.A. (1995): "Presentación: La auditoría. Una profesión en la encrucijada de los noventa, " Revista Española de Financiación y Contabilidad, XXXV (84) (abril-junio), pp. 595-629.
  • Gonzalo Angulo, J.A.; Garvey, A.M. (2005): "In the Aftermath of Crisis: The Post-Enron Im-plications for Spanish University Accounting Educators, " European Accounting Review, 14 (2), pp. 349-359.
  • Gonzalo Angulo, J.A.; Larriba Díaz-Zorita, A. (1997): "Formación de auditores en España: el acceso a la profesión y la formación continuada, " II Jornada de Trabajo sobre Auditoría Contable, pp. 11-50. Santander.
  • Gonzalo Angulo, J.A.; Tua Pereda, J. (1988) Introducción a la Contabilidad Internacional. Madrid: Ministerio de Hacienda, Instituto de Planificación Contable.
  • Guiral, A.; Rodgers, W.; Ruiz, E.; Gonzalo, J.A. (2010): "Ethical Dilemmas in Auditing: Disho-nesty or Unintentional Bias?, " Journal of Business Ethics, 91 (1, Suppl.), pp. 151-166.
  • Larriba Díaz-Zorita, A. (1997): "Algunas reflexiones sobre ética, legalidad y deontología profesional, " Ensayos sobre Auditoría, pp. 209-244. (Libro en homenaje al Profesor Ma-nuel Mier Menes). Madrid: Instituto de Auditores-Censores Jurados de Cuentas de Espa-ña.
  • Larriba Díaz-Zorita, A. (2005): "La formación de auditores, " V Jornada de Auditoría, pp. 49--72. Madrid: ASEPUC/Universidad Rey Juan Carlos.
  • Liu Ch.; Yao, L.J.; Hu, N. (2012): "Improving Ethics Education in Accounting: Lessons from Medicine and Law, " Issues in Accounting Education, 27 (3), pp. 671-690.
  • Mouince, P.H.; Mauldin, D.S.; Braun, R.L. (2004): "The Importance of Relevant Practical Ex-perience among Accounting Faculty: An Empirical Analysis of Student's Perceptions, " Is-sues in Accounting Education, 19 (4), pp. 399-412.
  • Palés Argullós, J.; Nolla Domenjó, M.; Oriol Bosch, A.; Gual, A. (2010): "Proceso de Bolonia (I): educación orientada hacia competencias, " Educación Médica, 13 (3), pp. 127-135.