Alfabetización mediáticadel prosumidor al profesional.

  1. de la Fuente Prieto, Julián
Revista:
Historia y comunicación social

ISSN: 1137-0734

Any de publicació: 2014

Títol de l'exemplar: La comunicación en la profesión y en la universidad de hoy

Volum: 19

Número: 2

Pàgines: 451-464

Tipus: Article

DOI: 10.5209/REV_HICS.2014.V19.45041 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Historia y comunicación social

Objectius de Desenvolupament Sostenible

Resum

This paper analyses how "prosumers" become into media professionals on an innovative learning project designed around the concept of media literacy. Using an action research approach, we analyze the audiovisual productions generated in a on-line newspaper by Communication Bachelor students. The traditional models about narrative mimesis and diegesis, help us to explain different ways to representing reality by "prosumers" and professionals.

Referències bibliogràfiques

  • BAZALGETTE, C. AND BUCKINGHAM, D. (2012) "Literacy, media and multi-modality: a critical response". Literacy. DOI: 10.1111/j.1741-4369.2012.00666.x
  • BORDWELL, D. (1996) La narración en el cine de ficción. Barcelona: Paidós.
  • BRUNER, J. (1997) La educación, puerta de la cultura. Madrid: Visor.
  • BUCKINGHAM, D. (2004) Educación en medios. Alfabetización, aprendizaje y cultura contemporánea. Barcelona: Paidós.
  • COLE, M. (1999) Psicología Cultural. Madrid: Morata.
  • COPE, B. y KALANTZIS, M. (Eds.) (2000) Multiliteracies: Literacy Learning and the Design of Social Futures. Londres: Routledge.
  • FERRÉS. J. et Al. (2011) Competencia mediática. Investigación sobre el grado de competencia de la ciudadanía en España. Madrid: Ministerio de Educación.
  • GARCÍA, F. y RAJAS, M. (2011) Narrativas audiovisuales: mediación y convergencia. Madrid: Icono14.
  • GUTIÉRREZ, A. y TYNER, K. (2012) "Alfabetización mediática en contextos múltiples" en Comunicar Nº 38. Págs. 10-12.
  • ITO, M. et al. (2013) Connected Learning. Irvine, CA: Digital Media and Learning Research.
  • JENKINS, H. (2006). Confronting the Challenges of Participatory Culture: Media Education for the 21st Century. Chicago: The Mac Arthur Foundation.
  • JENKINS, H. (2008). Convergence culture. La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Barcelona: Paidós.
  • KENDAL, A. y McDOUGALL, J. (2012) "Alfabetización mediática crítica en la postmodernidad" en Comunicar Nº 38. Págs. 21-29.
  • LACASA, P. y GIPI. (2006). Aprendiendo periodismo digital. Historias de pequeñas escritoras. Madrid: Visor-Antonio Machado.
  • LATORRE, A. (2003). La investigación acción. Conocer y cambiar la práctica educativa. Barcelona: Graó.
  • LAVE, J. y WENGER, E. (1991). Situated Learning: legitimate peripheral participation. Cambridge: Cambridge University Press.
  • MANOVICH, L. (2005) El lenguaje de los nuevos medios de comunicación. Barcelona: Paidós.
  • McNIFF, J y WHITEHEAD, J. (2011) All You Need to Know About Action Research. Londres: SAGE.
  • MILLS, G. (2013) Action Research: A Guide for the Teacher Researcher. Londres: Pearson.
  • NICHOLS, B. (1997) La representación de la realidad. Barcelona: Paidós.
  • ROGOFF, B. (1993) Aprendices del pensamiento: El desarrollo cognitivo en el contexto social. Barcelona: Paidós.
  • ROGOFF, B. (2008) "Observing sociocultural activity on three planes: Participatory appropriation, guided participation, and apprenticeship" in K. Hall & P. Murphy (Eds.), Pedagogy and practice: Culture and identities. Londres: SAGE.
  • TOFFLER, A. (1980) La tercera ola. Barcelona: Plaza y Janés.
  • TORREGROSA PUIG, M (Coord) (2010) Imaginar la Realidad: Ensayos sobre una representación de la realidad en el cine, la televisión y los nuevos medios. Sevilla: Comunicación Social.
  • WILSON, C et Al. (2011) Alfabetización Mediática e Informacional. Curriculum para profesores. Paris: UNESCO.