La contribución del aprendizaje de los procesos creativos en la conciencia política de los estudiantesTrabajar frente a los prejuicios y las “ideas” en el aprendizaje de los procesos creativos como base para una educación democrática que contribuye en el desarrollo de la conciencia política de los estudiantes

  1. Katerina Psegiannaki 1
  2. Francisco García Triviño 1
  1. 1 Universidad Camilo José Cela
    info

    Universidad Camilo José Cela

    Villanueva de la Cañada, España

    ROR https://ror.org/03f6h9044

Journal:
[i2] : Investigación e Innovación en Arquitectura y Territorio

ISSN: 2341-0515

Year of publication: 2016

Volume: 4

Issue: 2

Type: Article

DOI: 10.14198/I2.2016.5.02 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openRUA editor

More publications in: [i2] : Investigación e Innovación en Arquitectura y Territorio

Abstract

The main hypothesis of this paper is that creative processes’ learning can contribute not only to develop the artistic abilities and skills but also in the political consciousness of students. To elaborate this hypothesis the definition of education and its relation with democracy is explored, together with the most influential educational models and their possible link to the political behavior of citizens. More specifically we turn to the argument that was developed by Rancière creating relation between art and politics to identify different areas of work in learning creative processes. This type of learning is being discussed briefly; raising aware-ness regarding prejudices and questioning ideas, both critical situations in political behavior of citizens. Finally, the analytic dialogue is proposed as a tool to work in these areas, able to reconstruct a political and artistic dissensus of space.

Bibliographic References

  • ARENDT, Hannah. Entre el pasado y el futuro. Madrid: Península, 1996.
  • BÁRCENA, Fernando. Hannah Arendt: una filosofía de la natalidad Barcelona: Herder, 2006.
  • DEWEY, John. Experiencia y Educación. Madrid: Biblioteca Nueva, 2004.
  • DURKHEIM, Émile. Educación y sociología. Barcelona: Península, 1975.
  • EISNER, Eliot. Educar la visión Artística. Barcelona: Paidós Ibérica, 2009 (primera edición 1972).
  • ELLSWOTH, Elizabeth. Posiciones en la enseñanza. Madrid: Akal, 2005.
  • FERRATER MORA, José. Educación. En Diccionario de Filosofía. Buenos Aires: Editorial Sudamericana, 1965, pp. 499-500.
  • HELLER, Agnes. Sociología de la vida cotidiana. Barcelona: Península, 1987 (primera edición 1977).
  • JAY W. Roberts. Beyond learning by doing: theoretical currents of experience in education, 2009. Recuperado de: http://biblioteca.universia.net/html_bura/ficha/params/title/beyond-learning-by-doing-theoretical-currents-of-experience-in-education/id/50899709.html
  • LLEDÓ, Emilio. Educación e Igualdad. En Ser quien eres. Ensayos para una educación democrática. Zaragoza: Prensas Uni-versitarias de Zaragoza. Colección: [Re]pensar la educación, 2009, pp. 51-62.
  • MORIN, Edgar. Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Paris: Unesco, 1999
  • PARDO, José Luis. La regla del juego, sobre la dificultad de aprender filosofía. Barcelona: Círculo de lectores, S.A., 2004.
  • RANCIÈRE, Jacques. Sobre políticas estéticas. Barcelona: Universitat Autónoma de Barcelona Servei de Publicacions, 2005.
  • RANCIÈRE, Jacques. El reparto de lo Sensible. Santiago: LOM, 2009.
  • READ, Herbert. Educación por el arte. Barcelona: Paidós Ibérica, 2010 (1a edición 1986).
  • ROBERTS, Peri & SUTCH, Peter. An introduction to Political Thought, A conceptual toolkit. Edinburg: Edinburg University Press, 2006.
  • SÁNCHEZ CEREZO, Sergio. Diccionario de las ciencias de la educación, Madrid: Santillana, 1994 (1983 Ed. Revisada en 1994).
  • SAVATER, Fernando. El valor de Educar. Barcelona: Ariel, 2003 (17ª edición, 1ª en 1997).
  • SEGUÍ, Javier. Dibujar proyectar IV. Acerca de algunas incongruencias en la enseñanza del dibujo y del proyecto arquitectóni-co. Madrid: Instituto Juan de Herrera, 2003.
  • SOTELO, Ignacio. Educación y Democracia, 1996. Recuperado de: http://biblioteca.itam.mx/estudios/estudio/letras45-46/texto02/sec_1.html