Kindelretratos de arquitecturas ausentes

  1. Asenjo Álvarez, Felipe
Journal:
Revista europea de investigación en arquitectura: REIA

ISSN: 2340-9851

Year of publication: 2017

Issue: 7-8

Pages: 29-46

Type: Article

More publications in: Revista europea de investigación en arquitectura: REIA

Abstract

The photographic production of Kindel was a good ally for postwar Spanish Architecture. The photographer tried to eliminate figurativism and documentary-storytelling from his work. He indeed, started the research that ended with the Image decontextualizion. For two decades, his abstract compositions enabled Architecture to depart and to lose his standard position, eager to be modern. Shapes lost predictability, missing the prominent position in his Images. In the minimizing process, forms maintained their presence, turning into imaginary and illusory stages; by increasing dramatic emotion and theatricality. Singular elements were easily perceptible, but they didnt help to describe spaces, nor allow its imaginary reconstruction. His pictures, such a geometry-collage, resembled a scenary. Seemingly, Photography forgot about Architecture, by appropiating its Image and taking it prisoner. However, Photography contributed to architectural abstraction and modernization. They both became symbiotic entities, and they reinforced themselves in their languages update, just in the moment they equally needed it.

Bibliographic References

  • ALCOLEA, Rubén A. Kindel, fotógrafo. Ciudades de colonización en España. 2009.
  • BARTOLOMÉ, Juan Manuel García. El tiempo detenido: una aproximación al archivo fotográfico del Instituto Nacional de Colonización. Desarrollo rural y sostenible, 2013, nº 19, p. 28-29.
  • BERGERA, Iñaki. Jornada de Arquitectura y Fotografía 2011. FOTOCINEMA. Revista científica de cine y fotografía, 2012, nº 4.
  • BISBAL, Ignacio, “Kindel, paisajes abstractos”, en Kindel, fotografía de arquitectura, Fundación COAM, Madrid, 2007, p. 31-50.
  • BLANCO AGÜEIRA, Silvia. Photography and Modern Architecture in Spain, 1925- 1965. Iñaki Bergera (ed.). En VLC arquitectura. Research Journal. Editorial Universitat Politècnica de València, 2015, p. 129-136.
  • DEL PALACIO, Joaquín. Joaquín del Palacio, Kindel: Fotografía de Arquitectura, Madrid. AV proyectos, 2007, nº 20, p. 92-95.
  • FLORES SOTO, José Antonio. VEGAVIANA. Entre Moscú y Sao Paulo, la sencilla arquitectura de un pequeño pueblo extremeño. El Genio Maligno: Revista de Humanidades y Ciencias Sociales, 2014, nº 14, p. 93-136.
  • FLORES SOTO, José Antonio. Vegaviana: una lección de arquitectura. Cuaderno de Notas, 2013, nº 14, p. 18-52.
  • HERRERO RIQUELME, Rocío. Madrid, destino turístico de posguerra: los carteles de Madrid editados por la Dirección General de Turismo 1939-1951, 2012. p. 313-331.
  • MALUENDA, Ana Esteban. Una experimentación furiosa: el papel de la fotografía en la creación de una imagen canónica para la arquitectura moderna española. Anales del IAA, 2016, vol. 45, nº 1, p. 39-54.
  • VÁZQUEZ, Antonio Santiago Río. Iñaki Bergera Serrano (ed.). Fotografía y arquitectura moderna en España 1925-1965. BAc Boletín Académico. Revista de investigación y arquitectura contemporánea, 2015, nº 5, p. 75-76.