Sexismo ambivalente en adolescentes de Castilla-La Mancha

  1. Concepción Carrasco Carpio 1
  2. Enrique Bonilla Algovia 1
  3. Marta Ibáñez Carrasco 1
  1. 1 Universidad de Alcalá
    info

    Universidad de Alcalá

    Alcalá de Henares, España

    ROR https://ror.org/04pmn0e78

Journal:
Revista de educación

ISSN: 0034-8082

Year of publication: 2021

Issue: 392

Pages: 97-122

Type: Article

DOI: 10.4438/1988-592X-RE-2021-392-480 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista de educación

Abstract

Sexist attitudes are configured in differential socialization processes sexism is justifying inequality between men and women. This article aims to identify the variables that allow explaining and predicting sexist attitudes in adolescence in Castilla-La Mancha. This research uses a quantitative methodological strategy and a cross-sectional design through the Adolescent Sexism Detection Scale (DSA). The sample, based on stratified random sampling, is representative at the Autonomous Community level (95% confidence level and 2.2% margin of error) and is made up of 1,840 students (50.1% women and 49.9% men) of Compulsory Secondary Education. Pearson¿s correlations between sexist attitudes and possible explanatory variables show that levels of hostile sexism are higher as religiosity, positioning on the political right, consumption of pornography, and non-perception of machismo in society increase. At the same time, the levels of benevolent sexism are higher as the size of the municipalities, the religiosity, the position on the political right and the consumption of pornography increase. Finally, the results of the multiple linear regression, using the successive steps method, show that sex, religiosity, political ideology, and life-long partnerhood predict both hostile and benevolent sexism.

Bibliographic References

  • Aguaded, E.M. (2017). Análisis de la presencia de sexismo en alumnado universitario. ENSAYOS, Revista de la Facultad de Educación de Albacete, vol., 32, nº1, 127-143.
  • Bonilla-Algovia, E. (2021). Acceptance of ambivalent sexism in trainee teachers in Spain and Latin American countries. Anales de Psicología, vol., 37, nº2. http://dx.doi.org/10.6018/analesps.37.408171
  • Cikara, M., Eberhardt, J.L., y Fiske, S.T. (2011). From agents to objects: Sexist attitudes and neural responses to sexualized targets. Journal of Cognitive Neuroscience, vol., 23, nº3, 540–551. https://doi.org/10.1162/ jocn.2010.21497
  • Costa, X. (2015). Socialización y cultura. En D. Carrasquer Moya (Ed.), Sociología de la educación (2ª ed.), (45-74). Madrid: McGraw-Hill.
  • Colás, P. (2007) La construcción de la identidad de género: Enfoques teóricos para fundamentar la investigación e intervención educativa. Revista de Investigación Educativa, vol., 25, nº1, 151-166.
  • Davies, M., Gilston, J., y Rogers, P. (2012). Examining the relationship between male rape myth acceptance, female rape myth acceptance, victim blame, homophobia, gender roles, and ambivalent sexism. Journal of Interpersonal Violence, vol., 27, nº14, 2807-2823. http:// doi.org/10.1177/0886260512438281
  • De Miguel, A. (2015). Neoliberalismo sexual: el mito de la libre elección. (6 ed). Madrid: Cátedra.
  • Denzin, N.K. (2017). Childhood Socialization. New York: Routledge. http://doi.org/10.4324/9781315081410
  • Díaz, S. y Anguita, R. (2017). Estereotipos del profesorado en torno al género y a la orientación sexual. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, vol., 20, nº1, 219-232. http://dx.doi. org/10.6018/reifop.20.1.228961
  • Doob, C.B. (2015). Social inequality and social stratification in US society. New York: Routledge. http://doi.org/10.4324/9781315662800
  • Duckitt, J. (2006). Differential effects of right-wing authoritarianism and social dominance orientation on outgroup attitudes and their mediation by threat from competitiveness to outgroups. Personality and Social Psychology Bulletin, vol., 32, nº5, 684–696.
  • Eagly, A.H., y Wood, W. (2012). “Social role theory”. In P.A.M. Van Lange, A.W. Kruglanski, y E.T. Higgins (Eds.), Handbook of theories of social psychology (458–476). USA: Sage Publications Ltd. https://doi.org/10.4135/9781446249222.n49
  • Eagly. A. y Wood, W. (2017) Janet Taylor Spence: Innovator in the Study of Gender. Sex Roles, vol., 77, nº11, 725-733. https://doi.org/10.1007/ s11199-017-0835-y
  • Elche, M. y Sánchez, A. (2017). Actitudes sexistas y construcción de género. Itinerario de lectura para la igualdad. RES Revista de Educación Social, vol., 24, 524-532.
  • Esteban, B., y Fernández, P. (2017). ¿Actitudes sexistas en jóvenes?: Exploración del sexismo ambivalente y neosexismo en población universitaria. FEMERIS, Revista Multidisciplinar de Estudios de Género, vol., 2, nº2, 137-153. https://doi.org/10.20318/femeris.2017.3762
  • Ferrer, V.A., Bosch, E., Ramis, M.C. y Navarro, C. (2006). Las creencias y actitudes sobre la violencia contra las mujeres en la pareja: Determinantes sociodemográficos, familiares y formativos. Anales de psicología, vol., 22, nº2, 251-259.
  • Gallego, C. y Fernández-González, L. (2019). ¿Se relaciona el consumo de pornografía con la violencia hacia la pareja? El papel moderador de las actitudes hacia la mujer y la violencia. Behavioral Psychology, vol., 27, nº3, 431-454.
  • Garaigordobil, M. y Aliri, J. (2011). Conexión intergeneracional del sexismo: influencia de variables familiares. Psicothema, vol., 23, nº3, 382-387.
  • García-Cueto, E., Rodríguez-Díaz, F. J., Bringas-Molleda, C., López-Cepero, J., Paíno-Quesada, S., y Rodríguez-Franco, L. (2015). Development of the Gender Role Attitudes Scale (GRAS) amongst young spanish people. International Journal of Clinical and Health Psychology, vol., 15, nº1, 61-68. http://dx.doi.org/10.1016/j.ijchp.2014.10.004
  • Giddens, A., y Sutton, P. (2018). Sociología. (8ª ed.). Madrid: Alianza Editorial.
  • Glick, P. y Fiske, S.T. (1996). The Ambivalent Sexism Inventory: Differentiating Hostile and Benevolent Sexism. Journal of Personality and Social Psychology, vol., 70, nº3, 491-512. http://doi. org/10.1037/0022-3514.70.3.491
  • Glick, P. y Fiske, S.T. (1999). The Ambivalence toward Men Inventory: Differentiating hostile and benevolent beliefs about men. Psychology of Women Quarterly, vol., 23, nº3, 519-536. https://doi. org/10.1111%2Fj.1471-6402.1999.tb00379.x
  • Glick, P. y Fiske, S.T. (2011). Ambivalent sexism revisited. Psychology of Women Quarterly, vol., 35, nº3, 530-535. http;//doi. org/10.1177/0361684311414832
  • Haggard, M.C., Kaelen, R., Saroglou, V., Klein, O. y Rowatt, W.C. (2019). Religion´s role in the illusion of gender equality: supraliminal and subliminal religious priming increases benevolent sexism. Psychology of Religion and Spirituality, vol., 11, nº4, 392-398. http://doi. org/10.1037/re10000196
  • Izquierdo, M. J. y Ariño, A. (2013). La socialización de género. En C. Díaz y S. Dema, (Coords.), Sociología y género (87-126). España: Tecnos.
  • Lameiras, M. (2002). El sexismo y sus dos caras: De la hostilidad a la ambivalencia. Anuario de Sexología, vol., 8, 91-102.
  • Lameiras, M. y Rodríguez, Y. (2002). Evaluación del sexismo moderno en adolescentes. Revista de Psicología Social, vol., 17, nº2, 119-127. http://doi.org/10.1174/021347402320007555
  • León, C. M. y Aizpurúa, E. (2020). ¿Persisten las actitudes sexistas en los estudiantes universitarios?: Un análisis de su prevalencia, predictores y diferencias de género. Educación XX1, vol., 23, nº1, 275-296. https:// doi.org/10.5944/educxx1.23629
  • Lorente, M. (2007). Violencia de género, educación y socialización: acciones y reacciones. Revista de Educación, vol., 342, 19-35.
  • Merino, E., Martínez, M.R. y Díaz-Aguado, M.J. (2010). Sexismo, inteligencia emocional y adolescencia. Psicología Educativa, vol., 16, nº1, 77-88. https://doi.org/10.5093/ed2010v16n1a7
  • Mikolajczak, M. y Pietrzak, J. (2014). Ambivalent sexism and religion: Connected through values. Sex Roles, vol., 70, nº9-10, 387–399. http:// dx.doi.org/10 .1007/s11199-014-0379-3
  • Monreal, M.C. y Terrón, M.T. (2015). Repercusiones de la socialización diferencial entre hombres y mujeres en las relaciones de género en el proceso migratorio. Revista del CISEN, vol., 1, nº3, 93-107.
  • Perez-Felkner, L. (2013). Socialization in childhood and adolescence. En J. DeLamater y A. Ward (Eds.), Handbooks of sociology and social research. Handbook of social psychology (119–149). Springer Science + Business Media. https://doi.org/10.1007/978-94-007-6772-0_5
  • Recio, P., Cuadrado, I., y Ramos, E. (2007). Propiedades psicométricas de la Escala de Detección de Sexismo en Adolescentes (DSA). Psicothema, vol., 19, nº3, 522-528.
  • Rodríguez, Y., Lameiras, M., y Carrera, M.V. (2009). Validación de la versión reducida de las escalas ASI y AMI en una muestra de estudiantes españoles. Psicogente, vol., 12, nº22, 284-295.
  • Rodríguez, Y., Lameiras, M., Carrera, M.V. y Frailde J.M. (2010). Evaluación de las actitudes sexistas en estudiantes españoles/as de Educación Secundaria Obligatoria. Psychología: Avances de la Disciplina, vol., 4, nº1, 11-24.
  • Roets, A., Van Hiel, A., y Dhont, K. (2012). Is sexism a gender issue? A motivated social cognition perspective on men’s and women’s sexist attitudes toward own and other gender. European Journal of Personality, vol., 26, nº3, 350-359. http;//doi.org/10.1002/per.843
  • Sánchez, M., Suárez, M., Manzano, N., Oliveros, L., Lozano, S., Fernández, B., y Malik, B. (2011). Estereotipos de género y valores sobre el trabajo entre los estudiantes españoles. Revista de Educación, vol., 355, 331- 354. DOI: 10-4438/1988-592X-RE-2011-355-027
  • Stevenson, R.F. (2015). Predictors of ambivalent sexist attitudes toward women in a latter-day saint (LDS) adult sample: A test of Glick and Fiske’s ambivalent sexism theory. Dissertation Abstracts International Section A: Humanities and Social Sciences, vol., 76, nº3-A(E).
  • Subirats, M. (2017). Coeducación, apuesta por la libertad. España: Octaedro Editorial.
  • Yubero, S. y Navarro, R. (2010). Socialización de género. En L.V. Amador y M.C. Monreal (Coords.), Intervención social y género (43-72). Madrid: Narcea.