Shock. El cóndor y el puma
- Mar Rebollo Calzada 1
-
1
Universidad de Alcalá
info
ISSN: 2174-713X
Argitalpen urtea: 2020
Zenbakia: 10
Orrialdeak: 83-89
Mota: Artikulua
Beste argitalpen batzuk: Don Galán: revista de investigación teatral
Laburpena
Shock. El Cóndor y el Puma is the result of a theatrical research about historic events which happened between 1950 and 2006. It is a documentary theatre piece inspired by the journalist Naomi Klein and her written work La doctrina del shock; about the development of the the neoliberal theories of the Chicago school, giving rise to the first part of the show. El Cóndor y el Puma refers to the second part, which documents Pinochet’s coup d'etat in Chile to Salvador Allende and Jorge Videla’s terror regime in Argentina.
Erreferentzia bibliografikoak
- BOAL, Augusto (2009). Teatro del oprimido, traducción de Graciela Schmilchuk, Barcelona, Alba Editorial.
- BRAVO, Julio (2019). “Shock (El cóndor y el puma): capitalismo y psiquiatría”, ABC, 25 de abril. En línea: https://www.abc.es/cultura/teatros/abci-shock-condor-y-puma-capitalismo-y-psiquiatria-201904251728_noticia.html (Consulta: 08/08/2020).
- BRECHT, Bertolt (2004). Escritos sobre teatro, traducción de Genoveva Dietrich, Barcelona, Alba Editorial. Centro Dramático Nacional (2019). “El shock. El cóndor y el puma”, Cuadernos pedagógicos nº 119. En línea: enlace (Consulta: 08/08/2020).
- KLEIN, Naomi (2007), La doctrina del shock: el auge del capitalismo del desastre, Buenos Aires, Paidós editorial.
- KORSTANJE, M. E. (2012). “Naomí Klein. La doctrina del shock: el auge del capitalismo del desastre”, EMPIRIA. Revista de Metodología de Ciencias Sociales, 24 (jun.-dic.), pp. 209-224. En línea: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3986614.pdf (Consulta: 08/08/2020).
- PISCATOR, Erwin (2001). El Teatro Político, traducción de Salvador Vila, Hondarribia, Hiru.
- VILLEGAS, Juan (2000). Para la interpretación del teatro como construcción visual, Irvine (California - USA), Ediciones de Gestos.
- WEISS, Peter (1976). “Notas sobre el teatro documento”, en: Escritos políticos, Barcelona, Lumen, pp. 97-110.