La pantalla en escena¿Es teatro el ciberteatro?

  1. López Pellisa, Teresa 1
  1. 1 Universitat Autònoma de Barcelona
    info

    Universitat Autònoma de Barcelona

    Barcelona, España

    ROR https://ror.org/052g8jq94

Journal:
Revista Letral

ISSN: 1989-3302

Year of publication: 2013

Issue Title: Número misceláneo

Issue: 11

Pages: 24-39

Type: Article

More publications in: Revista Letral

Abstract

Through the description of the theatre performances El mago de Oz (Second Life), Amores Prohibidos 2.0 (social networks) and Cigamnic (YouTube), this article reflects on the concept of "cyber drama" (Janet Murryay). It questions the appropriateness of different terms born to mention the relationships between theater and cyberspace. The way the new technologies intervene in the performative arts and the use of the cyberspace as a new scenario by some theater companies make us wonderwhatcyber theatre is.

Bibliographic References

  • Abuín, Anxo (2008a). «Consideraciones sobre la posibilidad de un teatro virtual», en Tortosa, Virgilio (ed.). Escrituras digitales. Tecnologías de la creación en la era virtual, Publicaciones Universidad de Alicante.
  • ——–(2008b). «Teatro y nuevas tecnologías: conceptos básicos», Revista Signa, núm. 17, UNED, 29-56.
  • Alonso, Andoni & ARZOZ, Iñaki (2002). La nueva ciudad de Dios. Madrid: Siruela.
  • Artaud, Antonin (1978). El teatro y su doble. Barcelona: Edhasa. Diderot (1986). La paradoja del comediante. Madrid: Biblioteca del Dragón.
  • Dixon, Steve (2007). Digital Performance. A history of new media in theater, dance, performance art, and installation. Cambridge: The MIT Press.
  • Fauth, Jurgen (2003). «Promesas y limitaciones de la narrativa hipertextual ». María José Vega (ed.). Literatura hipertextual y teoría literaria, Madrid: Marenostrum.
  • Frasca, Gonzalo (1999). «Ludología versus narratología», Parnasso, nº 3, 365-371.
  • Heilig, Morton (2002). «The Cinema of the Future» en Randall Packer y Ken Jordan (eds.): MultiMedia. From Wagner to Virtual Reality. New York: W.W. Norton.
  • Kidd, Miraiam (2008). «Extra extra La neurona perdida triunfa en SL», Miram Kidd en Second Life, 13 de enero de 2008, disponible en http://mariamkidd.blogspot.com.es/2008/01/extra-extra-la-neurona-perdidatriunfa.html?zx=2f703d618ca33254 [fecha de consulta: 9 de septiembrede 2012].
  • LexGrey (2008). «Teatro en SL: El Mago de Oz». LexGrey: Mi segunda vida, 13 de enero de 2008, disponible en http://lexgrey.blogspot.com.es/2008/01/teatro-en-sl-el-mago-de-oz.html, [fecha de consulta: 9 de septiembre de 2012].
  • Lévy, Pierre (1998). ¿Qué es lo virtual? Barcelona: Paidós.
  • López Pellisa, Teresa (2012). «Virtualidades distópicas en la ficción analógica: La invención de Morel de Adolfo Bioy Casares», Revista Iberoamericana enero-junio, Vol. LXXVIII, nº 238-239, Pittsburgh, 73-90.
  • –––(2013). «Teatro de robots: actores mecánicos y con alma de software», José Romera Castillo: Teatro e Internet en la primera década del siglo XXI. Madrid: Editorial Verbum, 219-234.
  • Murray, Janet H. (1999). Hamlet en la holocubierta. Barcelona: Paidós.
  • Pavis, Patrice (1998). Diccionario de Teatro. Barcelona: Paidós.
  • Rheingold, Howard (1994). Realidad Virtual. Barcelona: Gedisa.
  • Ryan, Marie-Laure (2003). «Inmersión o interacción: realidad virtual y teoría literaria». En Literatura hipertextual y teoría literaria, María José Vega (ed.), 107-119. Madrid: Mare Nostrum.
  • —–—(2004). La narración como realidad virtual. La inmersión y la interactividad en la literatura y en los medios electrónicos. Paidós: Barcelona. Rodríguez de las Heras, Antonio (2004). «Espacio virtual. Espacio digital». Débats, primavera, nº 84, 63-67.
  • VVAA (2012). Amores Prohibidos 2.0, disponible en http://redenasa.tv/es/amores-prohibidos/texto/que-e-amores-prohibidos-20/, [fecha de consulta: 9 de septiembre de 2012].
  • Varley, Helen (2012). «Cyberperformance», disponible en http://creative-catalyst.com/cyberformance/, [fecha de consulta: 9 de septiembre de 2012].
  • Vilariño Picos, María Teresa (2008). «De la poética del videojuego a los mundos habitados MUDs», Tortosa, Virgilio (ed.): Escrituras digitales. Tecnologías de la creación en la era virtual, Publicaciones Universidad de Alicante.