El tratamiento de la morfología en Primaria. Una propuesta desde la psicolingüística y la adquisición

  1. Silvia Gumiel Molina
  2. Isabel Pérez Jiménez
Revue:
Tejuelo: Didáctica de la Lengua y la Literatura. Educación

ISSN: 1988-8430

Année de publication: 2022

Titre de la publication: La morfología y su didáctica

Volumen: 1

Número: 35

Pages: 71-106

Type: Article

DOI: 10.17398/1988-8430.35.1.71 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_opene_Buah editor

D'autres publications dans: Tejuelo: Didáctica de la Lengua y la Literatura. Educación

Objectifs de Développement Durable

Résumé

Explicit grammar instruction in primary schools encourages and sustains on-going debate among educators and linguists. This article argues that Morphology must be explicitly taught at primary level insofar as this type of instruction: increases vocabulary acquisition; improves students’ reading comprehension skills; and enhances students’ writing skills. Such an approach to the teaching of Morphology involves not only rethinking the contents that are established in the standing educational legislation but also adapting the way in which teaching materials are exploited in the classroom. Therefore, the present study offers a critical review of these aspects and proposes a possible way to organise the curricular content at primary level.

Références bibliographiques

  • Álvarez, A., Casares, M. F., Olivares, M. A., y Zinkgräf, M. (1999). La adquisición de compuestos en el español: ¿un proceso tardío? Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología, 19(4), 190-202.
  • Auza Benavides, A., Jackson-Maldonado, D., y Maldonado, R. (1998). Estrategias de productividad morfológica en el niño de tres a tres años y medio: el caso de los nombres de ocupaciones, Función, 18, 35–53.
  • Ávila, R. (1991). Densidad léxica y adquisición del vocabulario: niños y adultos. En C. Hernández et al. (Eds.), El español de América. Actas del III congreso internacional del español en América, vol. 2, 621-630. Junta de Castilla y León, España. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=2688
  • Berko, J. (1958). The child's learning of English morphology. Word, 14, 150-177. Bloom, P. (2000). How children learn the meanings of words. Cambridge, MA: MIT Press.
  • Bloom, P. (2001). Précis of How children learn the meanings of words. Behavioral and Brain Scienceces, 24(6), 1095-1104. https://doi.org/10.1017/s0140525x01000139
  • Bosque, I. y Gallego, Á. (2016). La aplicación de la gramática en el aula. Recursos didácticos clásicos y modernos para la enseñanza de la gramática. Revista de Lingüística Teórica y Aplicada, 54(2), 63-83.
  • Bosque, I. y Gallego, A. (2018). La gramática en la Enseñanza Media. Competencias oficiales y competencias necesarias. ReGroC, Revista de Gramática orientada a las competencias, 1, 141-202.
  • Butterworth, G. (1983) Structure of the mind in human infancy. Higher Education Quarterly, 37(3), doi: https://doi.org/10.1111/j.1468-2273.1983.tb01364.x
  • Caramazza, A., Laudanna, A., y Burani, C. (1988). Lexical access and inflectional morphology. Cognition, 28, 297-332. doi:10.1016/0010-0 277(88)90017-0
  • Carlisle, J.F. (1988). Knowledge of derivational morphology and spelling ability in fourth, sixth and eight graders. Applied Psycholinguistics, 9, 247-266. doi: https://doi.org/10.1017/S0142716400007839
  • Carlisle, J.F. (1995). Morphological Awareness and Early Reading Achievement. En L. Feldman (Ed.), Morphological Aspects of Language Processing, 189-209. Hillsdale: Erlbaum.
  • Carlisle, J.F. y Stone, C.A. (2003). The effects of morphological structure on children’s reading of derived words in English. En E.M.H. Assink y D. Sandra (Eds.), Reading Complex Words. Boston, MA: Springer. doi: https://doi.org/10.1007/978-1-4757-3720-2_2en
  • Clark, E. V. (2015). First Words. En J. R. Taylor (Ed.), The Oxford Handbook of the Word (cap. 30). Oxford: OUP. doi: 10.1093/oxfordhb/9780199641604.013.022
  • Currículo básico de Primaria (Real Decreto 126/2014, de 28 de febrero; BOE, número 52, 1 de marzo de 2014)
  • Forster, K.I. (1976). Accessing the mental lexicon. En R.J. Wales y E. Walker (Eds.), New Approaches to Language Mechanisms (pp. 257-287). Amsterdam: North-Holland.
  • Fromkin, V. (1985) (ed.). Phonetics Linguistics: essays in honor of Peter Ladefoged. Orlando: Academic Press.
  • Gómez Vera, G., Sotomayor, C., Bedwell, P., Domínguez, A.M., y Jéldrez, E. (2014). Análisis de la calidad del léxico y su relación con la calidad de la escritura en niños chilenos de cuarto año de educación Primaria. Documento de Trabajo nº16. Centro de Investigación Avanzada en Educación. Universidad de Chile.
  • Hernández Muñoz, N. (2015). La evaluación de la competencia léxica adulta: una aproximación a través de la disponibilidad léxica y la especialización académica en preuniversitarios. Revista de Filología de la Universidad de La Laguna, 33, 79-99.
  • Jaichenco, V. y Wilson, M. (2013). El rol de la morfología en el proceso de aprendizaje de la lectura en español. Interdisciplinaria, 30(1), 85-99.
  • Kernan, K.T. y Blount, B.G. (1966). The acquisition of Spanish grammar by Mexican children. Anthropological Linguistics, 8, 1-14.
  • Martín Vegas, R.A. (2018). Modelos de aprendizaje léxico basados en la morfología derivativa. RILCE, 34(1), 262-85. doi: I0.15581/008. 34.1.262-85
  • McCutchen, D. (2011). From novice to expert: Implications of language skills and writing-relevant knowledge for memory during the development of writing skill. Journal of Writing Research, 3(1), 51-68.
  • McNamara, D., Scott, C., y McCarthy P. (2010). Linguistic Features of Writing Quality. Written Communication, 27(1), 57-86. doi: https://doi.org/10.1177%2F0741088309351547
  • Morin, R. (2003). Derivational Morphological Analysis as a Strategy for Vocabulary Acquisition in Spanish. The Modern Language Journal, 87(2), 200-221.
  • Morton, J. (1979). Facilitation in word recognition: Experiments causing change in the logogen model. En P.A. Kolers, M.E. Wrolstad y H. Bouma (Eds.), Processing of visible language, 259-268, Boston, M.A: Springer.
  • Nagy, W., Diakidoy, I-A., y Aderson, R. (1993). The acquisition of morphology: Learning the contribution of suffixes to the meanings of derivatives. Journal of reading Behavior, 25(2), 155-170.
  • Olarte, G. (1985). Acquisiton of Spanish Morphemes by Monolingual, Monocultural Spanish Speaking Children. Tesis Doctoral, University of Florida.
  • Querol Bataller, M. (2015). Propuestas para llevar la gramática a los alumnos. Tejuelo. Didáctica de la Lengua y la Literatura. Educación, 15, 141-167.
  • Raiter, A. y V. Jaichenco. (2002). Psicolingüística. Buenos Aires, Argentina: Editorial Docencia.
  • Rodrigo, M., Jiménez, J., García, E., Díaz, A., Ortiz, R., Guzmán, R., Hernández, I., Estévez, A., y Hernández, S. (2004). Valoración del procesamiento ortográfico en niños españoles con dislexia: El papel de las unidades léxicas y subléxicas. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 2(2), 105-126.
  • Rodríguez Montes, T. (2020). El desarrollo de la competencia léxico-semántica a través de la morfología léxica. Revista de Filología, 40, 275-288. doi: https://doi.org/10.25145/j.refiull.2020.40.13
  • Roy, C. y Labelle, M. (2007). Connaissance de la morphologie dérivationnelle chez les francophones et non-francophones de 6 à 8 ans. Canadian Journal of Applied Linguistics, 10(3), 263-291. Recuperado de https://journals.lib.unb.ca/index.php/CJAL/article/view/19746
  • Salvo de Vargas, M. E. e Isuani, M. E. (2017). El desarrollo de la competencia morfoléxica en la educación Primaria. Evaluación de procesos derivativos de sufijación en español. Editorial Academia Española.
  • Sánchez Gutiérrez, C. (2012). ¿Cómo se da la descomposición morfológica en el procesamiento léxico? Una cuestión de etapas. ELUA Estudios de Lingüística Universidad de Alicante, 26(26), 289-318. doi: 10.14198/ELUA2012.26.10
  • Saragossà, A. (2015). La morfología i els seus conceptes en l’ensenyament secundari: tractaments habituals. Tejuelo. Didáctica de la Lengua y la Literatura. Educación, 15, 168-190.
  • Serrano Dolader, D. (2019). Formación de palabras y enseñanza del español LE/L2. Londres y Nueva York: Routledge.
  • Soto Corominas, A. (2021). Morphology and L1 Acquisition. En A. Fábregas, V. Acedo-Matellán, G. Armstrong, M. C. Cuervo y I. Pujol-Payet (Eds.), The Routledge Handbook of Spanish Morphology (capítulo 36). London: Routledge.
  • Taft, M. y Forster, K.I. (1975). Lexical storage and retrieval of prefixed words. Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, 14, 638-647.
  • Tyler, A. y Nagy, W. (1989). The acquisition of English derivational morphology. Journal of Memory and Language, 28(6), 649-667. doi: https://doi.org/10.1016/0749-596X(89)90002-8