El poema como excedente y desperdicioun análisis de “Uñas asesinas” de Rodrigo Blanco Calderón

  1. Alarcón Bermejo, Javier Ignacio 1
  1. 1 Universidad de Alcalá
    info

    Universidad de Alcalá

    Alcalá de Henares, España

    ROR https://ror.org/04pmn0e78

Journal:
Mitologías hoy: Revista de pensamiento, crítica y estudios literarios latinoamericanos.

ISSN: 2014-1130

Year of publication: 2018

Issue Title: Restos, excedentes, basura: gestiones literarias y estéticas de lo residual en América Latina y El Caribe

Issue: 17

Pages: 101-117

Type: Article

DOI: 10.5565/REV/MITOLOGIAS.538 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDDD editor

More publications in: Mitologías hoy: Revista de pensamiento, crítica y estudios literarios latinoamericanos.

Abstract

There are two themes that we can find in all the works of fiction written by Rodrigo Blanco Calderón: violence and literature. These problems, and the way they dialogue, are explored in the narrative of the Venezuelan writer from different perspectives. Hence, we can speak of a metafictional literature that is constantly reflecting its own structures. “Uñas asesinas”, the short story that closes his first book (Una larga fila de hombres), approaches these themes and links them with some of the problems that exist in the modern society. Specifically, with the way that consumer society constantly produces wastes, finding itself in the complicated need of making them disappear. In this study, taking Zygmun Bauman’s Wasted lives as a starting point, we will analyze Blanco Calderón’s text, trying to precise how this problem relates with the other that interests the Venezuelan author, literature.

Bibliographic References

  • ALBERCA, Manuel (2007), El pacto ambiguo. De la novela autobiográfica a la autoficción. Madrid, Biblioteca nueva.
  • ARISTÓTELES (2004), Poética. Madrid: Alianza Editorial.
  • BAUMAN, Zigmunt (2005), Vidas desperdiciadas. La modernidad y sus parias. Hermida Lazcano, Pablo (trad.). Barcelona, Paidós.
  • BLANCO CALDERÓN, Rodrigo (2006a), “De todas maneras rosas”, en Blanco Calderón, Rodrigo (autor), Una larga fila de hombres. Caracas, Monte Ávila, pp. 47-63.
  • BLANCO CALDERÓN, Rodrigo (2006b), “La malla contraria”, en Blanco Calderón, Rodrigo (autor), Una larga fila de hombres. Caracas, Monte Ávila, pp. 27-46.
  • BLANCO CALDERÓN, Rodrigo (2006c), “Nota preliminar”, en Blanco Calderón, Rodrigo (autor), Una larga fila de hombres. Caracas, Monte Ávila, p. 1.
  • BLANCO CALDERÓN, Rodrigo (2011), Las Rayas. Caracas, Puntocero.
  • BLANCO CALDERÓN, Rodrigo (2007), “En la hora sin sombra”, en Blanco Calderón, Rodrigo (autor), Los invencibles. Caracas, Mondadori, pp. 105-116.
  • BLANCO CALDERÓN, Rodrigo (2007a), “Los Invencibles”, en Blanco Calderón, Rodrigo (autor), Los invencibles. Caracas, Mondadori, pp. 13-36.
  • BLANCO CALDERÓN, Rodrigo (2007b), “Los Golpes de la vida”, en Blanco Calderón, Rodrigo (autor), Los invencibles. Caracas, Mondadori, pp. 117-152.
  • BLANCO CALDERÓN, Rodrigo (2016), The Night. Barcelona, Alfaguara.
  • BLANCO CALDERÓN, Rodrigo (2006d), “Una larga fila de hombres”, en Blanco Calderón, Rodrigo (autor), Una larga fila de hombres. Caracas, Monte Ávila, pp. 11-26.
  • BLANCO CALDERÓN, Rodrigo (2006e), “Uñas asesinas”, en Blanco Calderón, Rodrigo (autor), Una larga fila de hombres. Caracas, Monte Ávila, pp. 65-139.
  • BLANCO CALDERÓN, Rodrigo (2018), Los terneros. Madrid, Páginas de espuma.
  • COLONNA, Vincent (2004), Autofiction & autres mythomanies littéraires. Auch, Tristam.
  • CONRAD, Joseph (1976), El corazón de las tinie:blas. Madrid, Alianza editorial.
  • CORTÁZAR, Julio (2009). El sentimiento de lo fantástico. Consultado en: (03/03/2009).
  • DÄLLENBACH, Lucien (1991), El relato especular. Madrid, Visor.
  • DARRIEUSSECQ, Marie (2012), “La autoficción, un género poco serio”, en Casas, Ana (compiladora), La autoficción. Reflexiones teóricas. Madrid, Arco/Libros, pp. 45-64.
  • FOUCAULT, Michel (2010), ¿Qué es un autor?. Buenos Aires, Ediciones literarias.
  • GENETTE, Gerard (1989), Palimpsestos: la literatura en segundo grado. Madrid, Taurus.
  • HUTCHEON, Linda (2013), Narcissistic Narrative. The Metafictional Paradox. Nueva York y Londres, Methuen.
  • HUTCHEON, Linda (1994), Irony’s Edge. Nueva York y Londres, Routledge.
  • PAYNE, Alexander (2016), About Schmidt. Australia, Roadshow Entertainment.
  • PERELMAN, Vadim (2013). The House of Sand and Fog. Londres, BBC.
  • RAFFALLI, Cristina (2016), “Rodrigo Blanco Calderón. Escribo para callar las voces”, en López Ortega, Antonio (comp.), Nuevo país de las letras. Caracas, Banesco Banco Universal, pp. 121-129.
  • ROAS, David (2011), Tras los límites de lo real. Madrid, Páginas de Espuma.
  • Todorov, Tzvetan. (1981). Introducción a la literatura fantástica. México, Premia Editora de Libros.
  • VARGAS ÁLVAREZ, Pedro Luis (2012), “Escritores y lectores: la ciudad y la identidad construidas desde lo fantástico en cuatro cuentos de Rodrigo Blanco Calderón”. Argos, vol. 29, n.º 56, pp.71-87.