El poema como excedente y desperdicioun análisis de “Uñas asesinas” de Rodrigo Blanco Calderón

  1. Alarcón Bermejo, Javier Ignacio 1
  1. 1 Universidad de Alcalá
    info

    Universidad de Alcalá

    Alcalá de Henares, España

    ROR https://ror.org/04pmn0e78

Revista:
Mitologías hoy: Revista de pensamiento, crítica y estudios literarios latinoamericanos.

ISSN: 2014-1130

Ano de publicación: 2018

Título do exemplar: Restos, excedentes, basura: gestiones literarias y estéticas de lo residual en América Latina y El Caribe

Número: 17

Páxinas: 101-117

Tipo: Artigo

DOI: 10.5565/REV/MITOLOGIAS.538 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDDD editor

Outras publicacións en: Mitologías hoy: Revista de pensamiento, crítica y estudios literarios latinoamericanos.

Resumo

Existeixen dos temes que travessen la totalitat de l’obra de Rodrigo Blanco Calderón: la violència i la literatura. Aquests problemes, i els diàlegs que estableixen entre ells, són explorats en la narrativa de l’escriptor veneçolà des de diverses perspectives. En conseqüència, podem parlar d’una literatura metafictícia que constantment reflexiona sobre les seves pròpies formes. “Uñas asesinas”, el relat que tanca el seu primer llibre (Una larga fila de hombres), aborda aquestes qüestions i les vincula a problemàtiques que existeixen en la societat moderna. Concretament, amb la manera en què la societat de consum malbarata constantment, trobant-se en l’aparatosa necessitat de fer-los desaparèixer. En aquest estudi, partirem de l’anàlisi realitzat per Zygmun Bauman a Vidas desperdiciadas. La modernidad y sus parias per analitzar el text de Blanco Calderón, veient com es relaciona aquest problema amb l’altre al qual es dedica l’autor veneçolà, la literatura.

Referencias bibliográficas

  • ALBERCA, Manuel (2007), El pacto ambiguo. De la novela autobiográfica a la autoficción. Madrid, Biblioteca nueva.
  • ARISTÓTELES (2004), Poética. Madrid: Alianza Editorial.
  • BAUMAN, Zigmunt (2005), Vidas desperdiciadas. La modernidad y sus parias. Hermida Lazcano, Pablo (trad.). Barcelona, Paidós.
  • BLANCO CALDERÓN, Rodrigo (2006a), “De todas maneras rosas”, en Blanco Calderón, Rodrigo (autor), Una larga fila de hombres. Caracas, Monte Ávila, pp. 47-63.
  • BLANCO CALDERÓN, Rodrigo (2006b), “La malla contraria”, en Blanco Calderón, Rodrigo (autor), Una larga fila de hombres. Caracas, Monte Ávila, pp. 27-46.
  • BLANCO CALDERÓN, Rodrigo (2006c), “Nota preliminar”, en Blanco Calderón, Rodrigo (autor), Una larga fila de hombres. Caracas, Monte Ávila, p. 1.
  • BLANCO CALDERÓN, Rodrigo (2011), Las Rayas. Caracas, Puntocero.
  • BLANCO CALDERÓN, Rodrigo (2007), “En la hora sin sombra”, en Blanco Calderón, Rodrigo (autor), Los invencibles. Caracas, Mondadori, pp. 105-116.
  • BLANCO CALDERÓN, Rodrigo (2007a), “Los Invencibles”, en Blanco Calderón, Rodrigo (autor), Los invencibles. Caracas, Mondadori, pp. 13-36.
  • BLANCO CALDERÓN, Rodrigo (2007b), “Los Golpes de la vida”, en Blanco Calderón, Rodrigo (autor), Los invencibles. Caracas, Mondadori, pp. 117-152.
  • BLANCO CALDERÓN, Rodrigo (2016), The Night. Barcelona, Alfaguara.
  • BLANCO CALDERÓN, Rodrigo (2006d), “Una larga fila de hombres”, en Blanco Calderón, Rodrigo (autor), Una larga fila de hombres. Caracas, Monte Ávila, pp. 11-26.
  • BLANCO CALDERÓN, Rodrigo (2006e), “Uñas asesinas”, en Blanco Calderón, Rodrigo (autor), Una larga fila de hombres. Caracas, Monte Ávila, pp. 65-139.
  • BLANCO CALDERÓN, Rodrigo (2018), Los terneros. Madrid, Páginas de espuma.
  • COLONNA, Vincent (2004), Autofiction & autres mythomanies littéraires. Auch, Tristam.
  • CONRAD, Joseph (1976), El corazón de las tinie:blas. Madrid, Alianza editorial.
  • CORTÁZAR, Julio (2009). El sentimiento de lo fantástico. Consultado en: (03/03/2009).
  • DÄLLENBACH, Lucien (1991), El relato especular. Madrid, Visor.
  • DARRIEUSSECQ, Marie (2012), “La autoficción, un género poco serio”, en Casas, Ana (compiladora), La autoficción. Reflexiones teóricas. Madrid, Arco/Libros, pp. 45-64.
  • FOUCAULT, Michel (2010), ¿Qué es un autor?. Buenos Aires, Ediciones literarias.
  • GENETTE, Gerard (1989), Palimpsestos: la literatura en segundo grado. Madrid, Taurus.
  • HUTCHEON, Linda (2013), Narcissistic Narrative. The Metafictional Paradox. Nueva York y Londres, Methuen.
  • HUTCHEON, Linda (1994), Irony’s Edge. Nueva York y Londres, Routledge.
  • PAYNE, Alexander (2016), About Schmidt. Australia, Roadshow Entertainment.
  • PERELMAN, Vadim (2013). The House of Sand and Fog. Londres, BBC.
  • RAFFALLI, Cristina (2016), “Rodrigo Blanco Calderón. Escribo para callar las voces”, en López Ortega, Antonio (comp.), Nuevo país de las letras. Caracas, Banesco Banco Universal, pp. 121-129.
  • ROAS, David (2011), Tras los límites de lo real. Madrid, Páginas de Espuma.
  • Todorov, Tzvetan. (1981). Introducción a la literatura fantástica. México, Premia Editora de Libros.
  • VARGAS ÁLVAREZ, Pedro Luis (2012), “Escritores y lectores: la ciudad y la identidad construidas desde lo fantástico en cuatro cuentos de Rodrigo Blanco Calderón”. Argos, vol. 29, n.º 56, pp.71-87.