Atributos y predicativos: el reto de hacer de la predicación un asunto interesante

  1. Gumiel Molina, Silvia 1
  1. 1 Universidad de Alcalá
    info

    Universidad de Alcalá

    Alcalá de Henares, España

    ROR https://ror.org/04pmn0e78

Journal:
ReGroc: revista de gramática orientada a las competencias

ISSN: 2565-0394

Year of publication: 2022

Issue Title: L'estructura argumental a secundària

Volume: 5

Issue: 1

Pages: 183-202

Type: Article

DOI: 10.5565/REV/REGROC.92 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: ReGroc: revista de gramática orientada a las competencias

Sustainable development goals

Abstract

The study of syntactic functions is conceived as the central objective of syntactic reflection in secondary education; in this sense, attributes and secondary predicates are taught as the rest of the syntactic functions, although they establish a different relationship with other elements of the sentence since they are predicates. In this paper I try to offer some keys that help non-university level teachers to improve their teaching practice in syntax through these two functions. To do this, a brief review of some theoretical aspects is provided, firstly; second, reference is made to how these contents are worked on in secondary school and the main problems detected are pointed out; finally, a set of activities is presented that can be used in the classroom to work with these two functions.

Bibliographic References

  • Almeida, Belén, Sara Bellido y Silvia Gumiel Molina (2019): Aprendizaje y enseñanza de la lengua castellana y la literatura, Madrid, Síntesis.
  • Bosque, Ignacio y Ángel Gallego (2016): “La aplicación de la gramática en el aula. Recursos didácticos clásicos y modernos para la enseñanza de la gramática”, en RLA. Revista de Lingüística teórica y aplicada, 54-2, 63-83.
  • Demonte, Violeta y Pascual Masullo (1999): “La predicación: Los complementos predicativos”, en Bosque, I. y V. Demonte (eds.), Gramática descriptiva de la Lengua española, Madrid, Espasa Calpe.
  • Gumiel-Molina, Silvia (2005): Los complementos predicativos, Madrid, Arco-Libros.
  • Gumiel-Molina, Silvia, Norberto Moreno-Quibén e Isabel Pérez-Jiménez (2020): Ser y estar dentro y fuera del español, Madrid, Arco-Libros.
  • Leonetti, Manuel (1994): “Ser y estar: estado de la cuestión”, en Pliegos de la Ínsula Barataria: revista de creación literaria y de filología, Universidad de Alcalá, 182-205.
  • Morimoto, Yuko y M. Victoria Pavón (2007): Los verbos pseudocopulativos en español. Madrid, Arco-Libros.
  • Pérez-Jiménez, Isabel (2008): Las cláusulas absolutas, Madrid. Visor.
  • Pérez-Jiménez, Isabel, Silvia Gumiel Molina y Norberto Moreno Quibén (2018): “Ser y estar en las lenguas romances ibéricas: las oraciones copulativas con atributo adjetival”, RSEL 48.5, 153-197.
  • RAE/ASALE. (2009), Nueva Gramática Descriptiva de la Lengua Española, Salamanca, Espasa Calpe.
  • RAE/ASALE (2019), Glosario de Términos Gramaticales. Salamanca, Ediciones Universidad de Salamanca.