Aprendizaje mediante contenidos no determinados en la enseñanza del proyectar arquitectónico

  1. Psegiannaki, Katerina
  2. Garcia Triviño, Francisco
Journal:
Arquitecturas del Sur

ISSN: 0716-2677 0719-6466

Year of publication: 2015

Issue Title: ENSEÑANZA DE LA ARQUITECTURA

Volume: 33

Issue: 48

Pages: 68-79

Type: Article

More publications in: Arquitecturas del Sur

Abstract

Teaching design constitutes the core of architectural education and is cut across by multiple viewpoints, nuances, demands, experiments and influences. Therefore, it is quite difficult to determine its content since it is covered at different levels that are not always easy to explain precisely. The approach of this paper is mainly theoretical, although it is also the result of educational experiments. It examines that content which because of its versatile and non-determined nature constitutes a laboratory for experiments that helps to enrich architectural learning and practice. This content is part of the act of designing and has several pedagogical aims such as avoiding mental block when starting, awakening learner interest in design, inserting critique without forcing it by questioning previous knowledge, promoting creativity, inviting students to experiment with different processes, activating their imagination and in general introducing them to “the act of doing.”

Bibliographic References

  • Citas ARENDT, Hannah. 1995. De la historia a la acción. Barcelona: Paidós.
  • DE CERTEAU, Michel. 1996. La invención de lo cotidiano. Vol. 1. México: Universidad Iberoamericana.
  • DELEUZE, Gilles. 2008. Pintura: El concepto de diagrama. Buenos Aires: Cactus.
  • DEWEY, John. 1949. El arte como experiencia. 1 ed. México: Fondo de Cultura Económica.
  • GARCÍA-GERMÁN, Jacobo. 2012. Estrategias operativas en arquitectura: Técnicas de proyecto de Price a Koolhaas. Buenos Aires: Nobuko.
  • HERREROS GUERRA, Juan. 2012. Prólogo. En Jacobo García-Germán. Estrategias operativas en arquitectura: Técnicas de proyecto de Price a Koolhaas. Buenos Aires: Nobuko.
  • KOSMA, Anthi. 2013. Manos en improvisación. HipoTesis. Serie Numerada. Sobre Las Manos. (1): 6-15.
  • MARINA, José Antonio. 1994. Teoría de la inteligencia creadora. Barcelona: Anagrama.
  • MONEO, Rafael. 2004. Inquietud teórica y estrategia proyectual: En la obra de ocho arquitectos
  • contemporáneos. Barcelona: Actar.
  • MONEO, Rafael y Fernando Terán Troyano. Sobre El Concepto De Arbitrariedad En Arquitectura: Discurso. Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, Madrid, 2005.
  • PEREC, Georges. 2008. Lo infraordinario. Madrid: Imedimenta.
  • RANCIÈRE, Jacques. 2005. Sobre políticas estéticas. Vol. 2. Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona.
  • RICOEUR, Paul. 2003. Arquitectura y narratividad. En Arquitectura y hermenéutica., ed. Josep Muntañola Thornberg. Vol. 4, 9-29. Barcelona: UPC.
  • SCOTT BROWN, Denise. 2010. Acerca del arte pop, la permisividad y la planificación. En Lo ordinario. ed. Enrique Walker. Barcelona: GG [Gustavo Gili]
  • SEGUÍ DE LA RIVA, Javier. 2006. Arquitectura y narración. Catalunya: Universitat Politècnica de Catalunya. Escola Tècnica Superior d'Arquitectura del Vallès.
  • ———. 2010. Acerca de la enseñanza del proyectar. Vol. 28. Madrid: Instituto Juan de Herrera.
  • ———. 2013. El imaginario del dibujar. Madrid: Instituto Juan de Herrera.
  • SHKLOVSKY, Viktor. 2009. Theory of prose. Estados Unidos: Dalkey Archive Press.
  • SORIANO, Federico. 2000. En Gausa, Manuel (et. al.) Diccionario Metapolis de Arquitectura Avanzada. Barcelona: Actar.
  • TSCHUMI, Bernard. 1994. Architecture and disjunction. Cambridge, Massachusetts: MIT Press.
  • VENTURI, Robert, Steven Izenour y Denise Scott Brown. 1978. Aprendiendo de Las Vegas, el simbolismo olvidado de la arquitectura. Barcelona: Editorial Gustavo Gili SA.
  • WALKER, Enrique. 2010. Lo ordinario. Barcelona: GG [Gustavo Gili].