Antón Samón Pinós, platero barcelonés del último cuarto del siglo XVIII y primer tercio del XIX

  1. Francisco Javier Montalvo Martín 1
  1. 1 Universidad de Alcalá
    info

    Universidad de Alcalá

    Alcalá de Henares, España

    ROR https://ror.org/04pmn0e78

Revista:
Norba: Revista de arte

ISSN: 0213-2214

Any de publicació: 2023

Número: 43

Pàgines: 71-87

Tipus: Article

Altres publicacions en: Norba: Revista de arte

Resum

This paper focuses on the study of one of Barcelona's most prestigious silver-smiths, who used the symbol of a horseshoe as his personal mark. Among the twenty-two works that are preserved with his mark, many were wrongly attributed to other artists and ten of them are now made known for the first time. His long professional career of fifty-five years of activity enabled him to produce a wide range of works of both religious and domestic use, those of the 18th century in the Rococo style and those of the 19th century in the Neoclassical style.

Referències bibliogràfiques

  • CRUZ VALDOVINOS, J. M., El arte de la plata. Colección Hernández-Mora Zapata. Murcia, 2006.
  • CRUZ VALDOVINOS, J. M., El esplendor del arte de la plata. Colección Her-nández-Mora Zapata. Murcia, 2007.
  • CRUZ VALDOVINOS, J. M., “Plateros de Barcelona según las relaciones de 1729 y 1732” en J. RIVAS y J. I. GARCÍA (coord.), Estudios de Platería. San Eloy 2021. Murcia, 2021, pp. 125-134.
  • FERNÁNDEZ, A., MUNOA, R. y RABASCO, J., Marcas de la plata española y virreinal. Madrid, 1992.
  • GUDIOL I CUNILL, J., “Les creus d’argenteria a Catalunya” en Anuari de l’Ins-titut d’Estudis Catalans. Barcelona, 1920, pp. 34-422.
  • NIEVA SOTO, P., “Un dibujo, nuevas obras y documentos inéditos en relación con el platero real Fermín de Olivares (1751/52-1810)” en J. RIVAS CAR-MONA (coord.) Estudios de Platería San Eloy 2005. Murcia, 2005, pp. 361-387.
  • VVAA, Argenteria d’Andorra. Barcelona, 1990.