Redes sociales para el aprendizaje de lenguas extranjerasde Goethe a Rammstein con escala en Schubert

  1. Cáceres Würsig, Ingrid
  2. Ortiz de Urbina Sobrino, Paloma
Revue:
Encuentro: revista de investigación e innovación en la clase de idiomas

ISSN: 1989-0796

Année de publication: 2010

Número: 19

Pages: 9-19

Type: Article

D'autres publications dans: Encuentro: revista de investigación e innovación en la clase de idiomas

Résumé

�Social nets for foreign language acquisition: from Goethe to Rammstein with stopover in Schubert� This article explores the possibilities of the application of a social net for the acquisition of a foreign language and its culture (specifically German) in the classroom lessons at a high level education. Taking into account the new learning style of the New Millennium Learners, for whom images, sound and movement are as important as written text, we consider that a new methodological approach of the university teachers is needed in the Web 2.0, focused on our dialogical relationship with the learners. From an experience developed with several groups of students, we have confirmed the huge potential of a social net for the language learning process, mainly because a language is communication and the social net especially develops this ability, as much as the collaborative learning.

Références bibliographiques

  • Alvarez, A. 2009. Nuevas tecnologías para la clase de Francés Lengua Extranjera: teoría y práctica. Quiasmo: Madrid
  • Assel, J./Jäger, G. 2010. ”Goethe-Motive auf Postkarten und in der bildenden Kunst. Eine Dokumentation. Erlkönig. Wer reitet so spät durch Nacht und Wind?“ En Porträts und Illustrationen literarischer Werke. Das Goethezeitportal. http://www.goethezeitportal.de/index.php?id=3857 [Fecha de consulta: 21 de junio de 2010].
  • Baecker, D. 2010. “Der Mensch wird neu formatiert”. Frankfurter Allgemeine Zeitung, nº 21, 30 de mayo de 2010, pág. 27.
  • Bernick, R. 2010. “Podcasting im DaF-Unterricht. Methodische Aspekte eines Unterrichtsprojekts mit einem neuen Medium”. En: Jarrillot Rodal, C. (ed.). Bestandsaufnahme der Germanistik in Spanien. Bern: Peter Lang, págs. 153- 160.
  • Cáceres, I.; Castaño, P.; Kunschak, C.; Rico C. 2006. “Materiales electrónicos para el aprendizaje de la traducción. El proyecto Electra”. En: Actas del congreso Accesible Technologies in Translating and Interpreting. Universidad de Vic, CD-Rom.
  • Cáceres, I.; Castaño, P.; Kunschak, C.; Rico C. 2006. “Una apuesta por la integración de las nuevas tecnologías con vistas a la universidad del 2010”. En III Jornadas de innovación universitaria: métodos docentes afines al EEES. Universidad Europea de Madrid, CD-Rom
  • Cáceres, I./Ortiz-de-Urbina, P. 2010. Leitmotiv Deutsch [red social]. Ning. http://leitmotivdeutsch.ning.com/ [Fecha de consulta: 22 de junio de 2010]
  • Goethe, J. W. 1782. Erlkönig http://www.balladen.de/web/sites/balladen_gedichte/autoren.php?b05=12&b16=91 [Fecha de consulta: 22/06/2010].
  • Ortiz de Urbina, P. 2010. Lieblingssprache Deutsch. [red social]. Ning. http://lieblingssprachedeutsch.ning.com/ [Fecha de consulta: 22 de junio de 2010]
  • Ortiz de Urbina, P./Cáceres I. 2010. Wagner 01. [red social]. Ning. http://wagner01.ning.com/ [Fecha de consulta: 22 de junio de 2010]
  • Ortiz de Urbina, P. /Cáceres, I. “Guía docente de la asignatura Alemán III”. Grado de Estudios Ingleses y Lenguas Modernas y y Traducción. Curso 2010-2011, Universidad de Alcalá https://portal.uah.es/portal/page/portal/epd2_asignaturas/asig251010 [Fecha de consulta: 22 de junio de 2010]
  • Piscitelli, A.G. 2009. Facebook. Esa reiterada tensión entre la sobrepromesa y la invención de nuevos mundos. Cultura digital y prácticas creativas en educación [artículo en línea]. UOC. [Fecha de consulta: 28/02/2010].
  • Rammstein. 2004. “Dalai Lama”. En Reise, Reise. Versión original en alemán con subtítulos en español, http://www.youtube.com/watch?v=rWPdpt6dI3Y [Fecha de consulta: 18/06/2010].
  • Redecker, C. 2009. Review of Learning 2.0 Practices. Study on the impact of web 2.0 Innovations on Education and Training in Europe. Informe de la Comisión Europea. Joint Research Centre. Institute for Prospective Technological Studies, 122 págs.
  • Schubert, F. 1815. “Der Erlkönig“. Versión de Dietrich Fischer-Dieskau. http://www.youtube.com/watch?v= 5XP5RP6OEJI [Fecha de consulta: 21/06/2010]